Anmeldelse

Meteos Wars

Det er en kunst å favne store temaer i mindre vendinger. Poesi, for eksempel; her skal få ord si mye, og det skal leses mellom linjene. Et fullverdig resultat gir leseren noe hinsides linjeskiftene og den kryptiske kombinasjonen av ord, og det er en fin prestasjon. I Meteos Wars har den begavede mannen bak Super Smash Bros. og Kirby funnet det for godt å formidle et puslespill i interplanetarisk terreng, og presterer dermed å gjøre det motsatte. Den lille, konsentriske puslesjangeren hives ut i rommet, på en reise langt større enn seg selv.

Meteos Wars er altså det samme spillet som dukket opp på Nintendo DS for et par år siden (da kun under tittelen Meteos) - og gjett hva? Det handler fortsatt om taktfast stabling og oppsending av flerfargede blokker.

Rakettvitenskap

For å gå rett på sak: Det som skiller Meteos Wars fra alle andre blokkestablere, er rakettene. Når du har fått tre eller flere identiske blokker på linje, horisontalt eller vertikalt, vil disse utvikle små rakettmotorer på undersiden og lette. Det er noe så sjeldent som et puslespill som tar helt av, og det er en spennende vri. Hvis du får tre like under en hel pall med andre blokker, vil hele strukturen løfte seg.

Hadde den derimot flydd til himmels umiddelbart, ville utfordringen vært borte, og her kommer gravitasjon inn i bildet. Når du har fått fart på en stor haug må det flere rakettmotorer til – hvis ikke daler tårnet sakte ned igjen. Omplasserer du derimot blokker på samme måte mens haugen er i lufta, får du flere rakettmotorer, og poengene triller inn så fort stabelen forlater skjermen. Verre er det ikke, i hvert fall ikke på papiret, og verre blir det ikke av at man kun kan flytte blokkene sine opp og ned.

En oddysé?

I og med at man besøker forskjellige planeter og reiser rundt i kosmos, er det mange forhold å ta hensyn til. På en sjøplanet vil for eksempel gravitasjonen være som i vann, og det må flere rakettmotorer til for å løfte de største stablene, mens det på en annen planet vil være særdeles lav gravitasjon, og dermed lettere å score stort. I praksis byr det kun på varierende vanskelighetsgrad, selv om ideen er aldri så fin.

Er det imidlertid noe ved planethoppingen som tilfredsstiller, er det variasjonen. Enhver klode har sin egen design på både blokker og lyd, noe som er forfriskende til tross for at det kan bli litt distraherende med nye farger på selve blokkene. Det blir mye å holde orden på når ting er på sitt mest hektiske, og da er det ikke alltid like heldig med nye symboler etter hver runde. Jeg tar derimot ikke så hardt på dette med symbolene, for den auditive responsen utjevner bulken pent, med rocka gitar-riff og litt jazz-saksofon. Det må også nevnes at den desorienterende symbolskiftingen kun gjelder for oppdragsmodusen, og ikke de øvrige modiene. Her velger man planet på egenhånd.

Fra hver klode kan det også avfyres individuelle «planetangrep» som kan benyttes når store poeng blir håvet inn på kort tid, og disse aktiverer en liten fyrverkerisekvens som på forskjellig vis klusser til motstanderens puslebrett. Motstandere er det nemlig mange av i Meteos Wars (oppdragsdelen går ut på å ta over universet) og kappstriden føres på tradisjonelt vis: side om side. Hva planetangrepene angår, kommer nok disse mest til sin rett ved spill over nett eller lokalt med en venn, der skarp konkurranse gir naturlig lengre runder og mer tid til poengkjeder.

De andre menyvalgene involverer stort sett det grunnleggende: å score mest mulig på kort tid, å overleve lengst mulig, og - som sagt - flerspill. Pakken er ikke ukomplett, men den er heller ikke særlig spennende. Av nevnte moduser har jeg nok kost meg mest med konsentrerte økter av ettminutts poengrace; en modus som gir rask innsprøytning av underholdning og samtidig oppfordrer til hyppige runder med kun én ting i øyensmed: forbedring. Puslespill som Meteos Wars fungerer best i små doser.

Takt og finesse

At Meteos er et friskt puslekonsept er det ingen tvil om, og ideen bak er særs god. Det er imidlertidig en sigende følelse av lettere likegyldighet man føler etter å ha spilt noen runder med Meteos Wars, og dette er ikke den type likegyldighet som falmer innen neste dag. Man vil helst aldri spille det igjen. Det er vanskelig å sette fingeren på, rent presist, men jeg peker først og fremst i retning «mangel på finesse».

I Tetris finner man taktikker og slagplaner, og det kreves rask tenkning i puslefeltet. I Meteos Wars føles det praktisk talt som om man helst burde være utstyrt med skarpere syn enn reflekser, og for meg er noe av den fundamentale appellen ved et puslespill å kunne yppe de små grå med noe annet enn impulser fra synsnerven alene. Jeg fikk i tillegg et ilende konstant savn etter å kunne flytte blokkene sideveis, ikke bare opp og ned, men dette er trolig noe å ta opp med psykologen isteden.

Visuelt sett er Meteos Wars på par med resten av pusle-porteføljen på Xbox Live Arcade, med friske farger og klare linjer. Kontrollen fungerer glimrende, med venstre styrespak til å bevege markøren og høyre til å flytte blokker. Alternativt kan man bruke styrekorset og X/Y-knappene.

Konklusjon

Meteos Wars er slettes ikke et dårlig puslespill. Det ble godt mottatt på Nintendo DS, og på Xbox Live Arcade er det snakk om samme spillet. Vi har selvsagt muligheten for å spille over nett, og en oppusset visuell og auditiv side har det naturligvis blitt gjort plass til, men øvrig differensiering skal godt gjøres å spore. Poenget er derimot ikke hvorvidt denne versjonen er tilnærmet uforandret eller ikke, men hvorfor det aldri er gøy i mer enn ti minutter om gangen.

Det er gøy i disse ti minuttene, og muligens i flere ti-minuttere sånn jevnt fordelt utover den neste uken, men i lengden mangler den besettende faktoren jeg har lært å forvente av spill som Tetris, Puzzle Adventure og Hexic. Se på Meteos Wars som en mellomting av actionorienterte Geometry Wars og traveren Tetris, og så kutter du underholdningsverdien til en av disse i to.

Snabben du sitter igjen med er et puslespill som danker ut det meste av sjangerbrødre i nettleseren, men som står i kvantitativ fare for å bli mobbet i konsollterreng.

Meteos Wars kan kjøpes gjennom Xbox Live Arcade for 800 Microsoft-poeng.

Vurdering


Meteos Wars X360 X360 6/10

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 12. oktober 2008
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: Microsoft
  • Utvikler: Q-Entertainment

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen