Anmeldelse

Metroid Prime Trilogy

Tredobbel dose romeventyr

Romhelten Samus Aran tar en reprise på Wii. Er det bryet verdt?

1: First page
2: New page

Metroid Prime Trilogy er – som navnet antyder – en samleutgave med alle tre hovedspillene i Metroid Prime-serien på én enkelt Wii-plate. Metroid Prime: Hunters til DS er forståelig nok ikke med, men vi snakker likevel om en ganske omfattende samling her.

Visuelt er det enkelt å se at Metroid Prime 1 og 2 fortsatt holder mål og vel så det, selv om treeren såvidt tar innersvingen på dem begge. De storslagne og detaljerte omgivelsene klarer fortsatt å skape en unik atmosfære, men hvor godt holder spillopplevelsen seg etter sju år?

Om mange, mange år i en galakse langt, langt unna

Samus er rett og slett universets tøffeste dame.

Da Metroid Prime først ble annonsert, var det mange fans som uttrykte misnøye med at spillet tok i bruk førstepersonsperspektiv for å la spilleren se handlingen fra hovedpersonens egne øyne. Tvilen viste seg å være ubegrunnet, for Metroid Prime var – og er fortsatt – en sjeldent gripende opplevelse.

Historien er enkel: I en fjern framtid reiser den intergalaktiske dusørjeger Samus Aran – allerede en levende legende – til den avsidesliggende planeten Tallon IV for å undersøke en mystisk nødmelding. Når hun kommer fram oppdager hun en skapning som truer hele galaksen, og dermed er det ikke noe annet å gjøre enn å utrydde samtlige slemminger som har overtatt planeten.

Så enkelt er det selvfølgelig ikke, og komplikasjoner oppstår som blir ytterligere utbrodert i de to oppfølgerspillene. Metroid Prime Trilogy er dermed en utmerket anledning til å oppleve hele historien hvis du ikke har spilt alle spillene fra før av.

Knakende kult kontrollsystem

Den store endringen som er foretatt i de to første spillene, er at man nå bruker Wii-fjernkontrollen og en nunchuk til å styre vår fagre dusørjeger. Kontrollsystemet er det samme som brukes i Metroid Prime 3, og det fungerer aldeles utmerket. Den presise siktingen sammen med det solide siktehjelpesystemet gir en presisjon som fører til at man aldri blir overrumplet i løpet av spillenes mange kamper.

Dette kommer godt med, for en stor del av alle spillene består av kamper mot ymse rommonstre, roboter og digre bosser. Ingen av spillene har spesielt mange våpen, men de man har til rådighet er såpass tilfredsstillende å bruke at man aldri går lei av skytinga.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden