Microsoft kjøper Minecraft for 15 milliarder kroner

Markus «Notch» Persson forlater Mojang, men vil «fortsatt gjøre kule ting».

Microsoft

Minecraft er tidenes største suksesshistorie i spillindustrien. Spillet startet som et enmannsprosjekt, som kun ble solgt direkte fra utviklerens nettsted, og endte opp som et fenomen som nå finnes på alle relevante plattformer og som hver dag spilles av millioner barn, ungdom og voksne.

Solgt for nesten 16 milliarder kroner

Nå er det klart at spillet – og utvikleren Mojang – har blitt kjøpt av Microsoft. Ifølge Mojang har Microsoft betalt 2,5 milliarder dollar for studioet. Det er svimlende 15,9 milliarder norske kroner med dagens kurs.

– Vi har lenge sett Minecrafts potensial. Hos Microsoft tror vi på spills [fritt oversatt fra «content» – journ. anm] kraft til å forene mennesker. Minecraft gjør porteføljen vår mer variert, og hjelper oss å nå nye spillere på mange plattformer, sier Microsofts Phil Spencer ifølge Polygon.

Han fortsetter med å berolige alle som frykter at spillet nå vil fjernes fra deres favorittplattform til fordel for Xbox:

Phil Spencer snakker om oppkjøpet.

– Spilling er hovedaktiviteten på mange plattformer, og vi ser et stort potensial til å gro Minecrafts miljø og oppfostre merkevaren. Det er grunnen til at vi planlegger å fortsette å gjøre Minecraft tilgjengelig på ulike plattformer, inkludert iOS, Android og PlayStation, i tillegg til Xbox og PC.

Microsofts relativt ferske sjef, Satya Nadella, har også kommentert handelen:

– Minecraft er mer enn en stor merkevare. Det er en åpen verden-plattform drevet av et aktivt miljø som vi bryr oss dypt om, og rikt med nye muligheter for både miljøet og Microsoft, sier han i en pressemelding.

Kjøpet av Minecraft blir det største Nadella har gjort siden han overtok lederstolen fra Steve Ballmer tidligere i år. Oppkjøpet er ikke ferdigstillt enda, og Microsoft forklarer at de vil komme med ytterligere detaljer om planene sine når avtalen er i boks.

For mye press på spillskaperen

nettstedet til utviklerstudioet Mojang forklarer de bakgrunnen for salget.

Les også
Anmeldelse:

– Som dere sikkert vet er Notch [Markus Persson] skaperen av Minecraft og hovedaksjonæren i Mojang. Han har bestemt at han ikke ønsker å ha ansvaret for å eie et selskap som er så viktig globalt som Mojang har blitt. I årenes løp har han gjort flere forsøk på å jobbe på mindre prosjekter, men presset fra å eie Minecraft ble for stort til at han klarte å takle det. Den eneste muligheten var å selge Mojang, skriver selskapet.

Persson vil nå forlate Mojang, sammen med grunnleggerne Carl Manneh og Jakob Porser. Men han vil «fortsatt gjøre kule ting», ifølge Mojang. For øyeblikket driver han faktisk på med sin egen implementasjon av Doom-motoren, av alle ting.

Det er lenge siden Persson gav seg som hovedutvikler for Minecraft. I dag er det Jens Bergensten som har den jobben. Han har akkurat bekreftet på Twitter at han vil fortsette som før i sin rolle hos Mojang.

Mojang

Selskapet skriver også at det er for tidlig å si noe om hvor Minecraft vil ta veien i fremtiden, men at det vil fortsette å utvikle seg som det alltid har gjort. De skriver også at de ikke har til hensikt å for eksempel hindre spillerne i å lage Minecraft-videoer og modifikasjoner for spillet.

Mojang skriver videre at de ikke vet hva som kommer til å skje med de andre prosjektene deres nå. Selskapet jobber som kjent også med samlekortspillet Scrolls – som ikke har noe med The Elder Scrolls å gjøre – og er utgiver for actionspillet Cobalt.

– Jeg vil ikke være et symbol

sitt eget nettsted forklarer Persson salget ved at det rett og slett har blitt alt for mye.

Microsoft

– Jeg ser meg ikke som en ekte spillutvikler. Jeg lager spill fordi det er moro, og fordi jeg elsker spill og å programmere. Men jeg lager ikke spill med den intensjonen at de skal bli enorme hits, og jeg prøver ikke å forandre verden. Minecraft ble så definitivt en stor hit, og folk forteller meg at det forandret spill for alltid. Ingen av delene var meningen. Det er absolutt smigrende, og å bli gradvis presset inn i folkets fokus er interessant.

Men det er ikke bare positivt, og for noen uker siden skjedde det noe som fikk begeret til å renne over:

- For en stund siden var jeg sengeliggende med en fæl forkjølelse, når nettet plutselig eksploderte med hat mot meg, over en eller annen EULA-situasjon som jeg ikke hadde noe å gjøre med. Jeg var forvirret. Jeg forsto ingen ting. Jeg twitret dette i frustrasjon. Senere så jeg Youtube-videoen This is Phil Fish, og begynte å forstå at jeg ikke hadde den koblingen med tilhengerne mine som jeg trodde.

– Jeg hadde blitt et symbol. Jeg vil ikke være et symbol, og ha ansvar for noe stort som jeg ikke forstår, som jeg ikke vil jobbe med, og som hele tiden kommer tilbake til meg. Jeg er ikke en entrepenør, jeg er ikke en sjef. Jeg er en nerdete programmerer som liker å ha meninger på Twitter.

Skal lage småspill

Nå planlegger Persson å gå tilbake til å lage Ludum Dare-spill og små eksperimenter. Og hvis han noen gang lager noe som ser ut til å bli en suksess, kommer han «antakeligvis til å droppe det umiddelbart».

Persson har tidligere uttrykt seg skeptisk til Microsoft og store selskaper generelt, og har blant annet kommet med svært krass kritikk av Windows 8. Derfor var mange overrasket da ryktene om et salg til Microsoft dukket opp i forrige uke. Persson forklarer:

– Jeg er klar over at dette går imot mye av det jeg har sagt i offentligheten. Jeg har ikke noe godt svar på det. Jeg er også klar over at mange av dere brukte meg som et symbol i en eller annen kamp. Jeg er ikke det. Jeg er en person, og jeg er der og kjemper sammen med dere.

Han avslutter:

– Jeg elsker dere. Alle. Takk for at dere har gjort Minecraft til det det har blitt, men det er for mange av dere, og jeg kan ikke være ansvarlig for noe så stort. På en måte eies det nå av Microsoft. På en annen måte har det i lang tid vært eid av dere alle, og det vil aldri endres. Dette handler ikke om pengene, det handler om å hindre meg i å gå fra vettet.

Minecraft ble akkurat sluppet for PlayStation 4 og Xbox One, mens PC-versjonen har fått sin største oppdatering noensinne.

Siste fra forsiden