Microsoft Train Simulator

Fra damp til strøm
De elektriske togene er desidert enklest å manøvrere. Amtrak Acela og det japanske 7000 LSE er to gode eksempler. Begge er relativt enkle å kontrollere, og det dreier seg stort sett om å bare flyte avgårde på skinnene. De fleste oppdragene handler om å frakte passasjerer, mens det også er oppdrag der du skal manøvrere toget sakte gjennom områder hvor det akkurat har vært jordskjelv, arbeid på linjen eller oversvømmelse. Et skarpt øye er nødvendig her, og hvis du ikke stopper på et rødt lys betyr det slutten på hele scenarioet.

Godstogene gir deg litt mer å bryne deg på. Her skal du blant annet koble opptil 50 vogner i en gitt rekkefølge fra en stor godsterminal. Hvis du ikke kobler riktig kan det resultere i avkobling, eller til og med en avsporing senere. Du får også beskjed om å sette av gitte vogner på bestemte sidespor, og det er ikke bare bare å rygge nøyaktig med et 5km langt godstog. Det er ofte 2-3 lokomotiver som drar lasset, og det store krefter som du skal til enhver tid ha kontroll på.

Damplokomotivene er nok de vanskeligste, og hvis du ikke aktiverer enkel kontrollering blir det nok litt for mye for enkelte. Her er det nok å holde styr på. Alt fra å skufle kull, til justering av trykket, vann nivået mv. Jeg skal være ærlig å si at det ikke tok lang tid før jeg aktiverte "simple controls" på disse lokomotivene. Men når du har gjort det, er det et utrolig fascinerende syn som møter deg når du kommer i gang.

Ikke bare et spill
Train Simulator har som de fleste andre simulatorer fra Microsoft, fokuset rettet mot en mest mulig korrekt gjengivelse av en tur på skinner. Hver eneste kontroller, til den minste bryter og skive på dashbordet er rendret fram til meget bra detalj. Dette produktet kan nesten ikke kalles et spill, det er lagd for å gi brukeren total kontroll over et ekte fungerende tog i en omgivelse som er helt lik den virkelige verden.

Det er mulig å kontrollere alle brytere og knapper i et lokomotiv med musen, men det fungerte ikke helt bra for mitt vedkommende. Alt for treg reaksjonstid, og av og til skjedde det ingenting da jeg ønsket å aktivere en bryter eller arm. Etter hvert fant jeg ut at det var mye enklere å styre maskineriet ved hjelp av tastaturet. Det gjorde at jeg måtte lære meg endel knapper og kommandoer, men det var en løsning som lettet mye på frustrasjonen. Det er ikke spesielt morsomt når du frustrert forsøker å bremse toget for rødt lys og oppdager at musa nekter å samarbeide.

Det er et viktig visuelt element som mangler, nemlig mennesker. Det er forståelig at det trekker endel systemressurser, men opplevelses faktoren trekkes også ned. Når du ankommer en stor stasjon med et 10 vogners tog, blir det fort litt underlig å ikke se et eneste ventende menneske. Til stadighet kan en oppleve kjøretøyer av alle slag passere på veiene rundt seg, rådyr, anleggsbiler og selvsagt motgående tog. Så det er merkelig å ikke se passasjerene på vei ut og inn av toget sitt. Det kan ikke være så vanskelig å lage et valg hvor en kan skru av/på passasjerer ettersom hvor bra maskin en har.

Murder on the Orient Express
Det er et par interessante oppdrag du kan forsøke deg på også, det burde nok ha vært litt fler men det kommer sikkert i en rekke oppdateringer i fremtiden. En av disse oppdragene dreier seg om mordet på Orientekspressen. Her har Microsoft gjenskapt Agatha Christies mesterverk, som antageligvis er det beste scenarioet i hele spillet. Mye strategi og tenking er nødvendig, og det dreier seg ikke bare om å styre et tog.

Enkelte av de andre oppdragene kan fort skape frustrasjon hos enkelte. Mange ganger har målet vært utrolig nærme, før jeg mister konsentrasjonen et øyeblikk og sporer av. Det å skusle bort et oppdrag på den måten etter å ha slitt meg gjennom i 90 minutter kan være veldig irriterende. Og med det er vi også inne på et annet problem, nemlig lengden på enkelte scenarier. Alt er så virkelig. Et oppdrag som går over halve Amerika, er faktisk en reise over halve Amerika. Alt skjer i real-time og ingenting er skalert ned for å spare tid.

Forsiden akkurat nå

Til toppen