Midway's Arcade Treasures

Hvis navn som Defender, Robotron 2084, Marble Madness og Rampage sier deg noe, bør du sjekke Midways Arcade Treasures, en samling 24 emulerte arkadespill fra åttitallet.

Side 4

Klax, Marble Madness og Vindicators
Klax er et "puzzle"-spill i samme stil som Tetris og Columns, og selv om det ikke kan regnes som en av sjangerens beste spill er det faktisk temmelig gøy. Spillarealet består av fem rader hvor brikker med forskjellig farge langsomt daler nedover. Du styrer en plate som kan flyttes horisontalt, og må med denne samle de fallende brikkene opp (du kan ha maks fem brikker liggende på platen samtidig), for så å slippe dem ned i arealet under deg, slik at de danner horisontale, diagonale eller vannrette rader med tre like brikker.

Marble Madness er nok en klassiker. Her styrer du rett og slett ei klinkekule som skal komme fra et punkt til et annet i en serie stadig mer kompliserte landskap. Selv om det naturligvis ikke var mulig å gjenskape det samme kontrollsystemet som arkadeversjonen hadde gjør PS2-kontrolleren en ganske grei jobb. Marble Madness er virkelig gøy, men kanskje litt i vanskeligste laget, og det er kjedelig å spille de samme brettene om og om igjen fordi du ikke klarer et brett litt ute i spillet.

Vindicators er et skytespill der du kontrollerer en tanks (sett skrått ovenifra) gjennom ulike landskap fulle av fiender. Arkadeversjonen hadde et styresystem lik det ordentlige tanks bruker, og PS2-kontrolleren klarer ikke helt å følge med. Du må i alle fall endre på konfigurasjonen, for den konfigurasjonen spillet kommer med fra starten av er mildt sagt hårreisende. Når du får ordnet litt på sakene blir spillet straks mer gøy, selv om det uansett tar lang tid å bli komfortabel med kontrollene. Vindicator har også det som muligens er den beste musikken du finner i denne pakken.

Road Blasters, Super Sprint og Spy Hunter
Road Blasters minner om den typen bilspill som var vanlige på Amiga og C64 (som for eksempel Lotus-spillene). Du styrer en rød bil utstyrt med våpen, og må komme deg helskinnet gjennom en rekke baner. Det største problemet er drivstoff, eller rettere sagt, mangelen på det. For å komme til mål må du plukke med deg små bonuskuler med drivstoff, samtidig som du må kjøre så raskt som mulig (da bilen bruker like mye drivstoff om den kjører sakte eller hurtig). Road Blasters er overraskende gøy, men du blir nødt til å forandre kontrollsystemet litt for å få noe ut av det.

Super Sprint er et klassisk bilspill hvor handlingen sees fra fugleperspektiv, og spillet minner om Ironman Offroad, Indy 500 og Gene Rally. Banene får plass på en skjerm, men ikke la det lure deg til å tro at de ikke er kompliserte. Flere av dem inneholder snarveier det er mulig å ta. Super Sprint regnes som en klassiker, men har på alle måter blitt forbigått siden det kom ut i 1986. Dessuten er ikke kontrollsystemet særlig godt. Uansett hva jeg gjorde ble jeg aldri helt fortrolig med kontrollene, noe som ble et problem på de mer kompliserte banene.

Spy Hunter skulle være kjent for de fleste som vokste opp på åttitallet. Dette er et bilspill sett ovenfra hvor du må overleve så lenge som mulig på veier fulle av fiender. De ulike motstanderbilene bruker forskjellig taktikk mot deg - noen prøver å krasje deg av veien mens andre skyter etter deg, og andre igjen får deg til å miste kontrollen ved å ødelegge dekkene dine. For å forsvare deg har du i utgangspunktet maskingevær, men ved å kjøre inn i vennligsinnede lastebiler på veien kan du få langt mer spennende våpen, som røykteppe og olje. Spy Hunter lider også under dårlig oversatte kontroller, og denne versjonen er derfor ikke like spillbar som arkadeversjonen var.

Blaster, 720° og Toobin'
Blaster er et romskipspill der du ser handlingen fra førstepersons synsvinkel. Dette var ganske nyskapende i den tiden spillet kom ut, men nå ser det dessverre bare dårlig og rotete ut. Gameplayet er helt ok, men det er lite sannsynlig at du kommer til å bruke mye tid på det før du blir lei. Skateboardspillet 720° er artig nok, og inneholder en del mer variasjon enn de fleste andre spillene i denne pakken. Sammenliknet med nyere spill som Tony Hawk-serien blir det imidlertid noe litt patetisk over det hele.

Toobin' er et merkelig spill der du og en annen (datastyrt eller styrt av en venn) fyr seiler nedover fæle elver i oppblåsbare baderinger. For å få poeng må dere gjennom en rekke porter, og da er det naturligvis slik at den som kommer gjennom porten først får flest poeng. Elvene inneholder også en rekke farlige saker og ting som må unngås. Toobin er gøy de første minuttene, men gameplayet eldes raskt, spesielt hvis du spiller mot datamotstanderen. Det faktum at du har evig med "penger" (altså evig liv) ødelegger mye av utfordringen. Mot en venn kan spillet imidlertid være ganske underholdende.

Side 4