Midway's Arcade Treasures

Hvis navn som Defender, Robotron 2084, Marble Madness og Rampage sier deg noe, bør du sjekke Midways Arcade Treasures, en samling 24 emulerte arkadespill fra åttitallet.

Side 4

Varierende kvalitet
Som du ser av beskrivelsene er kvaliteten på spillene i denne pakken variabel. Noen spill er klassikere og klarer enda å underholde, mens andre spill ikke er like artige i dag som de var når de først kom ut. Enkelte er rett og slett bare dårlige. Dessuten er det ikke alle de gode spillene som klarer overgangen fra arkadekontrollene til PS2-kontrolleren, noe som er litt leit, og som fører til at enkelte av de spillene som virkelig hadde godt gameplay i originalutgavene blir langt mer middelmådige i PS2-form. En ting verd å nevne er at det finnes andre liknende "nostalgiske" pakker på markedet som har mye mer enn 24 spill, og med tanke på at Midway i dag eier både Williams og det som var Atari sin arkadedivisjon er det helt klart en del andre spill de burde tatt med. Hvorfor pakken inneholder Splat! i stedet for Gorf (for eksempel) er også ganske ufattelig.

Det største problemet en pakke av denne typen har er at svært mange av spillene på den er kommet ut i nyversjoner, eller har blitt klonet en eller flere ganger av andre spillmakere. Hvis du har vært med en stund er det derfor svært sannsynlig at du allerede sitter på flere spill med likt eller bedre gameplay. Videre er mange av nyversjonene laget av tilhengere av originalversjonene, og gratis tilgjengelig på nettet. Flere av disse bruker moderne teknologi for å gjøre spillopplevelsen bedre. Derfor har ikke disse originalversjonene den samme appellen som de hadde den gang de var nye og unike.

Det faktum at du når som helst kan kople deg opp mot www.remakes.org og laste ned nye og forbedrede versjoner av de fleste spillene her, helt gratis (og lovlig), gjør naturligvis at verdien til en slik pakke synker. Samtidig er det selvfølgelig alltid slik at originalversjonene har en viss sjarm som nyversjoner ikke har, og når sant skal sies, så er 24 spill for 299 kroner ikke noen direkte elendig investering. Pakken burde nok likevel ha kostet litt mindre, og det er kan nevnes at i USA er prisen under det halve. En ting som øker verdien er at pakken inneholder en del ekstramateriale som det kan være artig å ha i samlingen.

Interessant ekstramateriale
Ekstramaterialet består for det meste av bilder og tekster, men det er også en del intervjuer med skaperne av de ulike spillene her. Disse inneholder masse spennende og artig informasjon, og et av høydepunktene med pakka må være å se alltid like entusiastiske Eugene Jarvis fortelle om Robotron og Defender. Dessverre er filmkvaliteten litt dårlig, og det er vanskelig å se hva slags materiale du får med de ulike spillene. Menyene og slikt er generelt svært dårlig lagt opp. Uansett er ekstramaterialet en stor bonus, og det øker varigheten med et sted mellom en og to timer hvis du er typen som er interessert i slikt. Til sist må det sies at mye av dette materialet er resirkulert fra tidligere samlepakker.

Grafikk og lyd er identisk med originalversjonene, og er derfor stort sett ganske elendig i forhold til dagens standard. Dette fører jo naturligvis til problemer med poenggivningen. Skal spillene bedømmes på lik linje med dagens spill, eller skal de bedømmes etter hvor godt de klarer å kopiere originalversjonene? Uansett - en liten titt på skjermbildene skulle fortelle alt du trenger å vite om grafikken, og teknologisk sett er lyden stort sett på linje med denne (altså; har et spill simpel grafikk kan du regne med at lyden like simpel). Presentasjonen ellers er grei nok, men brukergrensesnittet er fullstendig horribelt.

I det hele tatt er dette en vanskelig pakke å gi poeng til. Gameplay eldes kanskje aldri, men det som tidligere var nytt og spennende behøver slett ikke være det i dag. Mange av disse spillene finnes i bedre og gjerne gratis versjoner, ofte versjoner som har taklet overgangen til enklere kontroller på en langt bedre måte. Samtidig; 24 spill er mye, og mange av dem er svært morsomme å spille den dag i dag. Hvis du vokste opp på åttitallet og har erfaring med enkelte av disse spillene kommer du garantert til å fryde deg over sjansen til å spille dem igjen. Dessuten er potensialet for flerspillermoro ganske høyt her, spesielt i spill som Rampart og Smash TV. Har du imidlertid ingen tidligere erfaring med noen av disse spillene vil jeg heller anbefale en tur innom www.remakes.org. Liker du det du ser der kan du heller vurdere å kjøpe denne pakken senere.

Side 4