Minority Report: Everybody Runs

"Everybody runs". Setningen høres nok kjent ut for de fleste som har sett filmen Minority Report. Nå er altså spillet her, men kan det leve opp til filmen? Filmen i seg selv har jeg delte meninger om, men hvis du ser gjennom overflaten og inn under skinnet åpenbarer det seg en hel del som faktisk er skremmende lik virkeligheten. Klarer utviklerne å overføre dette inn i spillet?

Minority Report ble laget som et actionspill, men det burde egentlig vært et eventyrspill. Noe slik som det legendariske Blade Runner. Til tross for dette klarer det seg fint som actionspill med en god grafikk og interessante baner. Godt utviklet slåssesystem gjør at du selv uten våpen kan få de hardeste motstanderne til å angre på at dem sto i veien din. Hva sier du til å henge etter et reklameskilt på utsiden av en skyskraper? Liker du å leke politi? Hva med å spille et kampspill med store 3D-baner, og slåss mot flere motstandere på en gang? Da vil du like Minority Report.

Historie hentet fra filmen
Det hele starter med en filmsnutt fra filmen. Akkurat som i filmen er du også her mistenkt for at du skal drepe noen i fremtiden. Din oppgave blir å renvaske navnet ditt, og finne ut hvem som står bak denne konspirasjonen. Du må kjempe deg gjennom 40 baner fulle av fiender og små puslespill. Karakteren tåler ikke så veldig mye juling før du må bite i gresset, og dette er veldig positivt. To fiender med slagvåpen kan lett ta knekken på deg om du ikke spiller taktisk. Lar du deg bli sperret inn i et hjørne, eller slått ned da dette fort kan bety døden. I beste fall mister en mye helse, og får problemer senere i banen. Spilleren kan slåss med bare hender og føtter, eller finne seg våpen som enten fiendene mister eller som bare ligger rundt på banene. Det er veldig lite ammunisjon her så en kan ikke bare skyte vilt rundt seg. Våpen må du virkelig spare på om du skal overleve. En kan også samle penger, og disse brukes på svartebørsen til å kjøpe nye angrep, våpen, helse, beskyttelse og andre småting. Svartebørsen er tilgjengelig fra menyen.

Det samme gjelder for penger, som for våpen. Klok sparing og investering er nødvendig for å komme seg hel gjennom enkelte av banene. Som i filmen har en også i spillet adgang til en "jetpack". Denne får du på enkelte av banene, og det er utrolig moro. Jetpacken lar deg fly rundt uten å bekymre deg for å gå tom for drivstoff, og dette ser ut til å være den eneste tingen i spillet som ikke går tomt. Alt annet som f.eks. våpen, ammunisjon og livet ditt har en stygg uvane med å gå tomt akkurat når en trenger det mest. En ting som er verdt å merke seg er muligheten til å fly rett på en fiende, og dermed slå denne overende. Etter noen runder fram og tilbake på denne måten må de fleste bite i gresset. Det er ikke så veldig mange våpen i spillet, og dem som er her følger til en viss grad filmen. Siden dette ikke er noe skytespill, men heller slåssespill er dette bare positivt. Et maskingevær, en hagle, granatkaster, granater, "concussion"-rifle, en slags rakettkaster, og et balltre. Sistnevnte må du nok jukse for å få tak i. Det er bare noen av disse en kan kjøpe på svartebørsen, og resten regnes som sjeldne. Disse må finnes, og definitivt spares på til en virkelig trenger dem. I tillegg har spilleren mulighet for å kjøpe oppgraderinger, men ikke så mange, og heller ikke av den sorten en muligens hadde forventet. "Hitpoint"-boostere gir deg mer helse, og denne kan du kjøpe to stykker av. Den andre er "max clip"-booster som gir våpnene dine større magasiner. Noe som er litt bedre er en annen type oppgraderinger. Disse varer bare en liten stund, men er minst like viktige. Her finner en ting som "armor", helse og udødelighet.

Ingen multiplayer
Det er ingen multiplayer i dette spillet, men er det positivt eller negativt? Dette varierer kraftig fra spill til spill, og dessverre virker det som om utviklerne alltid tar feil på dette valget. Spill som hadde gjort seg bra med multiplayer kommer uten, mens spill som heller burde hatt en sterk singleplayer, har multiplayer. Dette spillet har stort potensiale som multiplayer, men den sterke singleplayer-opplevelsen ville kanskje blitt dårligere om utviklerne skulle lagt inn multiplayer i tillegg. Det er over 40 baner i spillet, og masse hemmeligheter på hver og en av dem. Hvis du skal klare alt må du sitte lenge nok til at det skal være verdt pengene dine.