Molyneux: – Jeg er ferdig med pressen

Spilldesigneren lover å trekke seg fra rampelyset.

Mikael Harstad Groven, Gamer.no

Det har vært en travel uke for utviklerlegenden Peter Molyneux. Først skrev vi om at han ikke å klarte å levere det som ble lovet med Godus, mens vi fredag meldte at Curiosity-vinneren ikke har mottatt premien han ble lovet for to år siden. Nå blir det antageligvis lenge til vi ser briten i rampelyset igjen.

I et intervju med The Guardian erklærte Molyneux at han er ferdig med å snakke med pressen.

– Det eneste valget for meg er å trekke meg tilbake. Jeg elsker spillene mine og jeg elsker å dele dem med folk, sier den karismatiske spilldesigneren, før han fortsetter:

– Det er denne fantastiske, utrolige saken jeg får gjøre med livet mitt, det å skape ideer og dele dem med andre. Problemet er at det ikke har fungert.

Tross store lovnader, har ikke Molyneux alltid klart å levere. Godus er det siste eksempelet på det. I desember 2012 nådde prosjektet over 5 millioner kroner på Kickstarter, og studioet hans, 22cans, uttalte at spillet ville være ferdig mellom syv til ni måneder senere. 18 måneder etter planlagt lansering er spillet fortsatt i utvikling. Nå har 22cans' designer Konrad Naszynski tatt over ansvaret for spillet.

Bryter et «siste» løfte

Godus er ennå ikke ferdig.

Laura Kate Dale i The Guardian skriver at Molyneux virket utilpass under hele intervjuet. Han stammer når han snakker og tar ofte pauser.

På spørsmål om det er riktig å søke om støtte basert på en kort video og uten noen bevis på en produkt, svarer han:

– Jeg forklarer disse ideene så lidenskapelig at folk tror dette er faste løfter. Jeg tror virkelig på dem når jeg forteller dem, men som du vet er det ikke alltid det blir sånn.

Under intervjuet forteller han henne at dette er hans siste intervju.

– Jeg forstår at folk er lei av å høre stemmen min og høre på mine løfter. Så jeg kommer til å slutte å snakke med pressen og jeg kommer til å slutte å snakke om spill. Jeg gir kun deg dette intervjuet som svar på denne forferdelige, emosjonelle tiden over de siste tre dagene, og jeg tror det eneste riktige svaret for meg er å slutte helt å snakke med pressen, forteller Molyneux.

Senere fant Dale ut at han dagen før hadde snakket med spillsiden Rock, Paper Shotgun og hadde fortalt dem akkurat det samme: at han ikke lenger skal snakke med pressen. I tillegg har han snakket med minst én annen publikasjon, skriver hun.. «Enda et brutt løfte», kommenterer Dale.

I det Dale beskriver som et mørkt øyeblikk, avslutter Molyneux intervjuet:

– Jeg tror folk er lei av å høre fra meg. De har vært lei av å høre på meg i altfor mange år nå. Så du vet, vi er ferdig.

Molyneux har tidligere fortalt at han kjører hvite løgner for å holde pressen våken »

Siste fra forsiden