Morrowind la grunnlaget for Skyrims suksess

Ukens podkast handler om hvordan The Elder Scrolls har blitt et fenomen.

Fra en beskjeden start med smale rollespill for 90-tallets PC-eiere har The Elder Scrolls-seriens popularitet mangedoblet seg og blitt et ubestridt popkulturfenomen.

Gigantisk rollespillserie

The Elder Scrolls V: Skyrim har trengt inn i mainstream-sfæren og blitt en gigantisk hit. Tusenvis av Youtube-filmer, flere av dem med millioner av visninger, fanlagde musikkvideoer og en endeløs rekke av modifikasjoner er bare noen eksempler på hvor bredt dette spillet har nådd.

The Elder Scrolls III: Morrowind.
Daggerfall har en enorm verden du kan utforske.

Oblivions salgstall fem år tidligere var heller ikke noe å kimse av, godt hjulpet av å være «rett spill til rett tid», tidlig i Xbox 360s levetid.

Startet i 1994

Det hele begynte imidlertid veldig bekjedent med utgivelsen av The Elder Scrolls: Arena i 1994, fulgt av Daggerfall to år senere. Totalt har det blitt fem hovedspill og et dusin tilleggspakker og mobilspill. Felles for alle hovedspillene i serien er en svært rik historie satt i en stor verden.

Til tider har spillene vært for store for sitt eget beste. Daggerfall er beryktet for sine mange feil og pussige hendelser, som kommer som et resultat av en enorm og tilfeldig generert verden. Spillet var svært ambisiøst, og mange hevder at det fremdeles har det største spillområdet som noen sinne er laget.

I denne episoden av Retro Crew snakker gjengen fra Rad Crew hovedsakelig om hva som gjorde The Elder Scrolls III: Morrowind til et så fengslende spill da det kom i 2002, og hvorfor det kanskje er det viktigste spillet i serien. Morrowind la på mange måter grunnlaget for suksessen til både Oblivion og Skyrim.

Programleder er Jostein Hakestad, som har med seg Are Ness Fløgstad, Stian Askeland og Aleksander Hakestad.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Det er produsert 34 episoder til nå, og her er de tre forrige:

Episode 33: Super Mario Bros. 3
Episode 32: Game Boy
Episode 31: Vi minnes gullalderen til LucasArts

Les også
Anmeldelse:

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil her.

Siste fra forsiden