Sniktitt

Morrowind: Bloodmoon

- Dette er himmelen for powergamere, sier Ashely Cheng med et smil.

Bloodmoon legger til et helt nytt landområde nord for fastlandet Vvardenfell, et land dekket av snø og norsk-lignende skoger. Her er det Nord-rasen som er de innfødte, og kulturen domineres av trehus, bjørnepels og sterk øl. Det Cheng mener, er at området vil flomme over av nye skapninger å drepe, nye oppdrag å fullføre og nye gjenstander å tilegne seg. I tillegg fører Bloodmoon med seg et fryktelig uhyre - varulven. Spillerne kan selv bli varulver hvis de blir smittet. Det kan kureres, men bare hvis du selv ønsker det.

Cheng presiserer at det å bli en varulv skal være en forbannelse, men at det likevel vil føre med seg noen virkelig stilige gameplay-elementer. Som varulv blir du virkelig atletisk. Du kan bevege deg svært raskt, og hoppe særdeles høyt. Å hoppe fra hustak til hustak om nettene, i evig jakt etter nytt blod, er det du kan vente deg. Som varulv må du nemlig drepe for å overleve. Dreper du ikke en dødelig vil du selv miste styrke.

- Du vil se transformasjonen fra menneske til varulv, forteller Cheng.

Når natten kryper på vil alle gjenstandene dine legge seg i sekken din, pelsen vil titte frem, klørne kryper ut av fingrene og tennene dine blir en tannleges skrekk. Varulver er en sentral del av historien i det nye landområdet, og de er faktisk en del av et eldgammelt profeti. Cheng forklarer at Bloodmoon inkluderer to nye historielinjer tettpakkede med oppdrag. Du har varulv-historien, samt historien som handler om koloniseringen av det nye landområdet. Du vil kunne melde deg inn i et gruveselskap, stige i gradene, og faktisk ta avgjørelser om hvordan kolonien skal bygges opp.

Cheng sier at du vil kunne fortelle kolonilederne hvilke bygninger de skal bygge, og du vil se konstruksjonen i flere nivåer. Bloodmoon fører også med seg nye muligheter til å lage våpen og rustninger. Du kan faktisk bruke en spesiell is-type for å gjøre dette. Bloodmoon inkluderer fire nye rustningstyper, og tre nye våpentyper. Du vil eksempelvis finne klær og rustninger laget av bjørn- og ulvepels. På spørsmål om hvorfor Morrowind aldri har hatt noen gigantiske monstre slik som kjemper eller drager, er Cheng klar i sitt svar:

- Det passer ikke inn i designet.

Men det betyr ikke at det vil finnes en rekke nye monstere. Is-troll vil være ganske store, og blant ekspansjonens mektigste uhyrer. Du vil også finne spesiell boss-monstere du bare vil støte på en gang. Spesielle figurer som hører til en god historie, og som det er meningsfullt å drepe. Cheng forteller at noen av monsterne vil ri på andre dyr, men spilleren vil ikke ha mulighet til dette. Han forteller at de blir ofte spurt om dette, faktisk.

Det er heller ingen ny musikk i spillet, men Cheng presiserer ovenfor Gamer.no at det er en rekke nye stemmer, ny grafikk, nye oppdrag, nye gjenstander og så videre. Ingen nye funksjoner har blitt lagt til, men som varulv vil du faktisk kunne se mennesker på kartet ditt, representert som røde prikker. Du vil også, når du sover, bli vist varulv-sekvenser gjennom hele spillet. Disse utfolder seg som en slags historie. Morrowind: Bloodmoon forventes lansert i juni.

Forsiden akkurat nå

Til toppen