Moto GP 3

Akkurat når du trodde det var trygt å sette motorsykkelen tilbake inn i garasjen igjen, kommer Namco med en veldig god grunn til å vente. Denne gangen har vi med det tredje spillet i rekken til PlayStation 2 å gjøre, og det er altså Moto GP 3 vi snakker om.

Deilig å se på
Det finnes totalt 42 sykler å velge mellom, og hver av disse har sine forskjellige egenskaper i form av toppfart, styreevne, bremseevne og akselerering. Disse egenskapene kan stilles på, og hver kategori har ni forskjellige trinn å velge mellom. Så hvorfor ikke bare kjøre alt opp på maks. og suse forbi alt som heter konkurrenter? Det kan du gjøre dersom du har ferdighetene til det. Stiller du girene opp på høyeste verdi får du bedre toppfart, men det tar også lengre tid enn før å bygge den opp. Høyere verdi på styringen gir bedre kontroll, men øker samtidig ustabiliteten til sykkelen. Krever du mer av sykkelen, krever den mer av deg. Dette er et gjennomgående tema i hele spillet, og merkes veldig godt mens du er ute å kjører.

Synsvinklene i MGP3 er et kapittel for seg selv. Den vanlig tredjepersons-synsvinkelen er tilstede, sammen med en førstepersons-synsvinkel får deg til å føle at du spiller bilspill. Det virkelige esset blant synsvinklene finnes i "Cockpit" og "Onboard"-synsvinklene. Disse er identiske med det unntaket at i "Cockpit"-synsvinkelen så ser du styret ditt på skjermen, inkludert glassplaten du har foran deg. Denne synsvinkelen er noe som ikke har vært inkludert i de tidligere titlene i serien, og den er ny av året. Her betrakter du verden fra deltakerens plass på sykkelen, og her du får virkelig et inntrykk av hvordan det føles å manøvrere seg gjennom en bane i halsbrekkende fart. Du har sikkert sett på TV hvordan førerne legger seg over på en side med det ene kneet nesten nedi bakken, mens de svinger. Her får du oppleve hvordan det ser ut, og det er rett og slett en herlig opplevelse. Det er vanskelig å ikke lene hodet i den retningen du svinger, for å si det sånn.

Grafikken er så godt som perfekt i dette spillet. Både førerne og kjøretøyene ser meget realistiske ut, og veiene og landskapet rundt er som godteri for øynene. Det som vil få deg til å bli sittende og måpe av beundring er væreffektene. Måten sollyset reflekterer seg i ruta di, eller måten regndråpene blir liggende på ruta di - for ikke å glemme selve visiret ditt - bare må sees. Vannet som sprutes opp fra våte veier er også deilig å se på, og det er nesten så du kan kjenne regnet og vinden. Lyden i MGP3 står med en gjennomsnittelig karakter. Syklene høres ekte nok ut, men lydene fra dem kan bli litt monotone i lengden. Det som gjør lyden interessant er at du alltid hører om de rett bak deg setter opp farten eller sakker ned, og dette kan bidra til stress så vel som en advarsel om at det er en knapp sving rett forut. Musikken er ingenting å skrive hjem om, og kan med fordel skrus av. Det som er artigst her er lyden av jubelen fra publikum når du (endelig) passerer førstemann, fordi den bidrar til å dra stemningen opp litt ekstra. Noe annet som kan benyttes til å få stemningen opp er å spille sammen med likesinnede, og MGP3 gir deg muligheten til å frese om kapp med opptil tre av dem.

MotoGP 3 kan spilles som en motorsykkelsimulator samtidig som den tilbyr mer vanlig tradisjonell racing for mannen i gata. Spillet er solid gjennomført, grafikken er glatt og det er ligger mange timer med underholdning å venter på den rette her. Er du ute etter å frese forbi dine motstandere i forrykende fart uten tanke på mulige konsekvenser er ikke Moto GP 3 for deg. Det finnes ingen turbo eller boost her, så langt derifra. Dette er et spill for de som ønsker å konsentrere seg, for så å belønnes for hver sving de takler bra. Du blir unektelig straffet dersom du begår en feil og det tar nøysomhet og tålmodighet og bygge seg opp igjen, men dette gjør bare følelsen av å krysse mållinja først enda herligere. Når det gjelder motorsykkelspill på PlayStation 2, finnes det ingen over og heller ingen ved siden. Tenk Gran Turismo 3, bytt ut bilene med motorsykler - og du får Moto GP 3.