Mr. Robot

Ikke la deg lure av det tannløse navnet, Mr. Robot er en aldri så liten spillperle.

Den vesle britiske utvikleren Moonpod er kanskje ikke like kjente som landsmennene deres i Introversion, men det spennende og sjangerbrytende actionspillet Starscape skaffet dem en plass i hjertet til mange gamere verden over. Deres nyeste spill heter Mr. Robot, og på samme måte som Starscape er det et spill som blander ulike sjangere, og leverer en helt unik gameplayopplevelse.

Se trailer fra spillet

Trailer: Mr. Robot

• pc
  • gåteløsning
  • hjernetrim
  • Mr. Robot

Referanser i hopetall

Historien følger den vesle roboten Asimov, som befinner seg ombord på romskipet Eidolon. Dette romskipet er en slags ark, full av nedfrosne mennesker på vei til et nytt hjem. Datamaskinen HEL kontrollerer det hele, og alt ser ut til å gå bra – helt til HEL plutselig begynner å oppføre seg på en mistenkelig måte. Nå er det opp til Asimov å redde dagen, sammen med robotkompanjongen Zelda.

Mr. Robot kan nesten regnes som to spill i ett. Først og fremst er det et isometrisk plattform/hjernetrimspill (i stil med klassikere som Head over Heels), men det kommer også med sekvenser som mest av alt minner om japanske rollespill. På tross av at spillets to forskjellige deler er såpass ulike, passer de godt sammen, og hjelper til å sørge for at spillet får fin variasjon.

Romskipet Eidolon består av mange separate rom, som Asimov må navigere seg gjennom. Hvert rom har en eller flere utfordringer, og disse må løses ved hjelp av både kløkt og gode reflekser. Mange av nøttene i spillet går på å flytte kasser i typisk Sokoban-stil, for på den måten å gjøre det mulig for Asimov å navigere seg gjennom rommet han befinner seg i. Disse nøttene kan til tider være temmelig vanskelige, men det er heldigvis mulig å raskt resette rommet om du skulle skape problemer for deg selv.

De som designet Eidolon tenkte tydeligvis ikke særlig mye på sikkerhet, for omgivelsene dine er ofte svært farlige, med åpne flammer og store bassenger fulle av dødelig kjøleveske. Ofte må Asimov hoppe mellom ulike plattformer, navigere seg rundt ved hjelp av heiser og samlebånd, samtidig som han gjerne har flere fiendtlige roboter etter seg. Hver fienderobot har sitt eget handlingsmønster som du kan lære deg, og du kan enten prøve unngå roboten eller forsøke å uskadeliggjøre den ved hjelp av hacking.

Head over Heels møter Final Fantasy

Hacking er også nødvendig for å åpne låste dører og skaffe koder. Det er denne delen av spillet som minner om et japansk rollespill. Underveis i spillet får nemlig Asimov med seg programmene til en rekke andre roboter, og når han logger seg på en datamaskin må denne gruppen navigere seg gjennom et virtuelt datalandskap for å nå målet sitt. Underveis vil de møte en rekke fiendtlige dataprogrammer, som de må kjempe mot i turbaserte kampsekvenser.

Ved å uskadeliggjøre disse programmene, får Asimov og de andre robotprogrammene i gruppen hans erfaring, som så kan brukes til å oppgradere egenskapene deres. I tillegg kan de finne eller kjøpe hjelpemidler som gjør dem enda farligere, og hver robot har dessuten en rekke spesialegenskaper (tenk magi) som kan brukes i ved jevne mellomrom. Hver robot har selvsagt også sine egne fordeler og svakheter, og utfyller sin egne unike rolle på den virtuelle slagmarken.

Intelligente nøtter

Mr. Robot er et svært veldesignet spill. I plattform/hjernetrim-delen møter du hele tiden på intelligente og utfordrende problemer, som på tross av at de ofte virker nærmest umulige når du først setter i gang, alltid har logiske løsninger som gradvis avdekkes etter hvert som du jobber med dem. Selv om det går mye på å flytte bokser, er nøttene likevel ganske varierte, og i løpet av spillet får du også mulighet til å leke med noen søte små lemenaktige roboter, som du må lede trygt gjennom de farlige omgivelsene.

Isometriske plattformspill er ikke vanlig kost i dagens spillmarked, og hvis du ikke har spilt noen slike spill før, kan nok kontrollene være litt uvante. Mange av plattformsekvensene er dessuten avhengige av nøyaktig timing og presisjon, så uerfarne spillere kan lett bli kastet av pinnen. Kontrollene fungerer imidlertid svært godt når du blir vant med dem, og styringen av Asimov føles akkurat "riktig". Det fastlåste kameraet kan skape trøbbel en sjelden gang, men utviklerne har stort sett vært flinke til å sørge for at alt til en hver tid er synlig.

Hackingen er enkel, men temmelig vanedannende. Du belønnes gradvis med nye ting og egenskaper, og du har alltid ett eller flere mål som driver deg fremover. Det er alltid en begivenhet når en av robotene dine går opp i nivå eller får tilgang på nye programmer, og etter hvert får du et tett forhold til dem. Jeg må likevel innrømme at hackesekvensene blir litt ensformige mot slutten av spillet, og de kunne dessuten med fordel vært litt mer utfordrende. Det er ikke et stort problem, i alle fall så lenge du ikke insisterer på å hacke deg inn i hver eneste robot du møter, men det er verd å nevne.

Sjarmerende roboter

Mr. Robot er et utrolig sjarmerende spill. Den retropregede grafikken vinner sannsynligvis ingen priser for teknisk finesse, men alt ser rent og pent ut, med mange lekre detaljer. Asimov og de andre robotene har faktisk fått litt sjel, og personlighetene deres reflekteres i hvordan de ser ut. Historien er også overraskende spennende, og selv om den bygger på en rimelig sliten klisjé, er den velfortalt og kommer med flere overraskelser etter hvert. Musikken som spiller i bakgrunnen er også ganske hyggelig, og høres ut som typisk spillmusikk fra nittitallet.

Moonpod har også lansert spillet med et redigeringsverktøy som lar brukerne lage sine egne små eventyr. Dette er litt for komplisert og uryddig til at den jevne spiller vil få glede av det, men heldigvis for oss vanlige dødelige er det nok av talentfulle sjeler i brukermiljøet, og det er mulig å laste ned flere interessante brukerskapte eventyr direkte fra spillets hovedmeny. I tillegg har en av utviklerne bak Mr. Robot laget en virkelig utfordrende pakke som fokuserer på lemenrobotene, og denne er vel verd en titt hvis du vil ha noe å bryne de små grå på.

Mr. Robot er et herlig og retropreget spill, som vekker gode minner om glansdagene til Amiga og Commodore 64, samtidig som det leverer et vellykket gameplay av en type som dessverre er omtrent utdødd i dagens spillmarked. Takket være intelligente gåter, vanedannende rollespillsekvenser og et svært velfungerende kontrollsystem er Mr. Robot en funklende liten perle av et spill. På toppen av det hele får vi en overraskende spennende historie og en presentasjon som burde sjarmere de fleste. Mr. Robot har enkelte irritasjonsmomenter, men jeg nøler likevel ikke med å anbefale det varmt.

Merk: For øyeblikket kan du kun kjøpe Mr. Robot direkte fra utviklerne, og det er tilgjengelig både i nedlastbar versjon og i boks (kjøper du det i boks får du også tilgang på en nedlastbar versjon, slik at du slipper å vente på at pakken skal komme frem).