My Child Lebensborn til konsoll

My Child Lebensborn bringer historien om tyskerbarna til PC og konsoll

Teknopilot/Sarepta Studio

Det BAFTA-vinnende spillet My Child Lebensborn – utviklet av norske Teknopilot og Sarepta Studio – er snart klart for å ta steget fra mobil til de litt større skjermene.

Spillet er nå i ferd med å porteres for Windows PC, såvel som PlayStation 4, Xbox One og Nintendo Switch. PC-versjonen skal lanseres 27. juni, mens konsollene etter planen får sine versjoner senere i år. Det bekrefter Sarepta-sjef Catharina Bøhler overfor Gamer.no.

Utgiveren tok kontakt

My Child Lebensborn tar for seg den vanskelige historien til de såkalte tyskerbarna i Norge etter andre verdenskrig.
Teknopilot/Sarepta Studio

Som Bøhler forteller var det utgiveren East2West som kontaktet Sarepta og Teknopilot i håp om å få gi ut My Child Lebensborn på flere plattformer. Porteringsarbeidet utføres på utgiversiden, og selv om det er litt skummelt å overlate jobben til noen andre har teamet full tiltro til at spillet er i gode hender.

– Det er nervepirrende, men vi stoler på East2West. Så klart gjør vi det vi kan for å assistere, slik at vi vet det blir bra. Vi håper å la sjefsprogrammereren vår ha jevnlige møter med deres team, så prosessen blir lettest mulig, forteller Bøhler.

Slik planen er vil konsollversjonene by på det samme innholdet som man får i den eksisterende mobilversjonen, med opplevelsen kun tilpasset for større skjerm og ulike kontrolleroppsett.

– Har alltid ønsket å få det ut på Switch

For Sarepta og Teknopilot er det viktig at spilleren fremdeles har muligheten til å kjenne på den samme type nærhet som man har på mobil. Sånn sett blir Switch-versjonen kanskje den beste for jobben, mener Bøhler.

Catharina Bøhler og Elin Festøy er to av hjernene bak My Child Lebensborn. Her fra BAFTA-utdelingen i april.
Hannah Taylor, BAFTA

– Vi har alltid ønsket å få spillet ut på Switch, og vi hadde det som tilleggsmål på vår Kickstarter. Man sitter med Switchen i fanget og kan bruke berøringsskjermen. Så det er den konsollen vi føler er mest egnet, selv om vi så klart også er veldig spente på å få det ut på de andre plattformene.

Hun bekrefter videre at det blir en balansegang mellom å få historien ut til flest mulig, kontra det å fortelle historien på riktig måte.

– Jeg hadde jo erfaring fra det med Shadow Puppeteer. Jeg følte at vi tillot spillere å spille det på «feil» måte da vi åpnet opp for enspiller, siden opplevelsen var skreddersydd for samarbeidsspilling. På samme måte har jeg pushet ganske hardt tilbake mot konsoller uten berøringsskjerm, men nå som spillet har vært ute et år og mane har bedt om flere plattformer, så tenker vi at det er verdt å gi det en sjanse.

– Det blir spennende å se om det endrer tilknytningen man får til spillfiguren eller ikke. Men vi har hatt en del fans som har spilt det emulert på PC, som mener at det fremdeles er en sterk tilknytning. Til Switch så blir det uansett ikke et problem, så det er den konsollen jeg er mest gira over, meddeler Bøhler.

Les også
Anmeldelse: My Child Lebensborn

Sterk fortelling om et vanskelig tema

I My Child Lebensborn forflyttes spillere til etterkrigstiden i Norge, der de får i oppgave å adoptere og oppdra et såkalt tyskerbarn – barn født av norsk mor og tysk far.

Lebensborn-barna som var igjen fra Hitlers propagandaprogram for å sette flere ariske mennesker til verden fikk en svært vanskelig hverdag da krigen tok slutt, og spillere må navigere en tilværelse full av tunge valg og hjerteskjærende situasjoner.

Vår anmelder roste My Child Lebensborn for historien det forteller, og måten utviklerne taklet spillets vanskelige tema.

Prosjektet fikk også internasjonal anerkjennelse tidligere i år, da det høstet den prestisjetunge BAFTA-prisen i kategorien Game Beyond Entertainment – altså spill som er laget for mer enn bare underholdning.

My Child Lebensborn ble for sterk kost for Google i enkelte land.
Etter en ny vurdering fikk spillet riktignok vende tilbake til Play-butikken »

Siste fra forsiden