N-Gage QD

Hvem sier det ikke går an å lære av sine feil? Nokia gjør et nytt forsøk på å erobre det håndholdte konsollmarkedet ved hjelp av sin nye, forbedrede spillmobil: N-Gage QD.

Nokias spillmobil N-Gage har så langt ikke på langt nær blitt den suksessen Nokia hadde håpet på. Salget har siden spillmobilen ble lansert i oktober i fjor vært meget labert, og kritikken mot mobilens design og brukervennlighet har vært både voldsom og omfattende. Med N-Gage QD har Nokia tatt folkets kritikk på alvor, og gjort et forsøk på å utvikle en ny versjon av den utskjelte spillmobilen. Fokuset er nå design, brukervennlighet og pris, og resultatet er slett ikke så ille.

Forbedret design En av de aller mest markante forskjellen mellom N-Gage QD og dens forgjenger, er den snedige klaffen på undersiden av mobilen. Klaffen fører til at uskifting av spill- og minnebrikker nå kan foregå uten at man må slå av mobilen og fjerne batteriet først. Denne endringen er ytters kjærkommen - men også helt nødvendig - med tanke på at dette var en av den originale N-Gage-mobilens aller største svakheter. Nå tar det i underkant av ti sekunder å skifte spillbrikke - i stedet for opptil ett minutt, som var tilfellet på den gamle versjonen av N-Gage. Et lite minus med spillutskiftingsklaffen er at den er preget i relativt myk gummi, noe som fører til at den blir litt skjør og uholdbar, samtidig som den har en litt stygg uvane med å sprette tilbake på plass opptil flere ganger før man har fått skiftet et spill. Klaffen er likevel klart å foretrekke fremfor det tungvinte systemet vi kjenner fra forgjengeren.

Også mobilens design er merkbart forandret, og resultatet er en mye mer kompakt, stilfull og tidsriktig mobiltelefon som man ikke trenger å skamme seg over å vise frem. Mobilen kan nå prates i på en normal måte - ved å holde bredsiden inn mot øret - til forskjell fra forgjengeren, som måtte holdes med smalsiden inn mot øret. Dette førte til mye uønsket oppmerksomhet, som man nå slipper å bli utsatt for. Størrelsen har blitt noe redusert, og dette fører til at man nå - i mindre grad enn før - ser ut som man går rundt med noe mistenkelig stort og klumpete i bukselommen. Selv i en relativt trang bukselomme får denne mobilen plass uten at det går på bekostning av bevegeligheten.

Til forskjell fra den originale N-Gage-mobilen virker N-Gage QD i tillegg å være mye mer solid, slik at man i motsetning til forgjengeren kan putte den i bukselommen uten å risikere at den blir bøyd eller ødelagt. I tillegg til det mer kompakte designet har N-Gage QD også fått et beskyttende gummilag rundt smalsiden, slik at den bedre skal tåle et sammenstøt med bakken.

Ingen skuldertaster Gummilaget rundt kantene sørger i tillegg for et mye bedre grep når man spiller. Originalen hadde en tendens til å glippe litt ut av grepet etter hvert som hendene ble svette, men med N-Gage QD unngår man dette. Det nye og mer ovale designet sører også for at grepet blir bedre, og at mobilen ligger mer naturlig i håndflaten. Tastene på N-Gage QD er i tillegg mye mer buede og markerte enn på originalen, noe som fører til at man lettere klarer å skille mellom de forskjellige tastene under intens spilling. Styretasten er nå mer følsom enn før, slik at man har større kontroll over spillkarakterens retningsbevegelser.

Det er likevel ikke bare idyll som preger det nye tastedesignet. Skuldertaster er fremdeles et fremmedord, noe som fører til at spilling på N-Gage fremdeles blir litt for tungvindt og omstendelig. Med skulderknapper hadde man fått en spillbarhet mer lik den man finner på andre stasjonære og håndholdte konsoller. Slik situasjonen er nå er det tommelen som må gjøre alt for mye av arbeidet, noe som går sterkt ut over spillbarheten og spillfølelsen til de spill som har et inviklet kontrollsystem, med mange forskjellige taster som man må forholde seg til.