Blogg

Nærduellenes fravær

Skytespill blir stadig større. Intense kamper til fots erstattes av bikkjeslagsmål mellom kjøretøy. Det er nå jeg merker at jeg begynner å bli gammeldags.

Vinteren 2001 fikk jeg sendt inn min første forhåndsbestilling noensinne på et spill jeg lenge hadde sett frem til - Medal of Honor: Allied Assault (MoHAA). Februar rett etter årsskiftet lå det endelig i postkassen min. At dette nærmest skulle bli en hobby i løpet av de tre neste årene visste jeg ingenting om. Det er vanskelig å beskrive hvorfor akkurat dette spillet fengslet meg så mye som det gjorde.

Mye av grunnen kan nok skyldes at jeg rett og slett gikk inn for å like spillet. MoHAA kan være ubalansert, flerspilleren er preget av en hel rekke bugs, og en kan i det hele tatt si en god del fælt om det spillet. Til tross for dette sørger de intense nærduellene og den solide spillefølelsen for at jeg fortsatt må ha min daglige dose.

Likevel merker jeg nå, tre år etter, at det er på tide å finne seg et nytt alternativ. At spillet aldri ble fulgt opp av en skikkelig patch er én ting, men det norske MOHAA-miljøet blir også mindre for hver dag som går. Noen vil nok hevde at å finne et slikt alternativ er enkel oppgave.

Jeg er sterkt uenig. De siste årene har jeg merket meg at utviklere har en tendens til å gjøre alt større. Brettene utvides, antall spillere på samme server økes, og kjøretøy blir introdusert. Disse spillene har sine målgrupper - det er nok ikke uten grunn at Battlefield-serien er blant den mest populære på nett - men personlig appellerer ikke dette til meg.

Fokuset på kamper til fots og nærdueller forsvinner. Jeg likte Joint Operations, hvor kjøretøyene fungerte mer som transportmidler enn våpen, men det tilhører unntakene. Det jeg lurer på er om det overhodet eksisterer et marked for slike spill, eller om det er størrelsen det kommer an på for folk flest. Det høres kanskje rart ut, men kamper som foregår på en mindre skala blir ofte mer intense. Det er kanskje ikke hundre ting som foregår på skjermen samtidig, men her kastes spillerne mot hverandre, mann mot mann. På den måten blir det hele mer personlig også.

Ville det være et steg tilbake for flerspillersjangeren dersom vi holdt oss til bakkeplan og korridorkamper, eller finnes det flere der ute som deler samme lidenskap som meg? Jeg har fortsatt til gode å finne et spill som kan måle seg med de intense duellene i Medal of Honor: Allied Assault. Og før noen moroklumper kommer og foreslår Counter-Strike: Source - svaret er nei.

Siste fra forsiden