Namco Battle Museum Collection

Gamle folk sier alltid at spillene var mye vanskeligere før. De har rett.

Uten Namco ville dagens spillmarked vært helt annerledes. Ingen Pac-Man, ingen Galaga, null Rally-X - arkadeklassikere som dro folk i bøtter og spann til spillehallene i tiåret hvor spill fortsatt var forbeholdt de få og spesielt interesserte. Nå kan alle små PSP-heldiggriser oppleve noen av de gamle og legendariske utgivelsene i original innpakning. Det ypperste av fortidens elektroniske underholdning møter det beste av dagens teknologi. Kan det gå bra?

3 credits left
Namco Museum Battle Collection er en samling på 16 nitidig gjenskapte arkadespill fra begynnelsen av 80-tallet, pluss fire flunkende nye og oppdaterte versjoner. På UMD-disken finner du blant annet Galaxian, Dig Dug, Xevious, Rolling Thunder og King & Balloon - og de ser og høres akkurat så primitive og deilige ut som du husker dem. Det er lagt ned en god konverteringsjobb, og utviklerne har også valgt å bruke PSP sin romslige skjerm for alt den er verdt. Skjermbildet kan skaleres og roteres for å fylle så mye som mulig av flaten – selv om det dessverre går litt utover skarpheten noen ganger.

Det er en ganske sjokkartet opplevelse å hoppe tjue år tilbake i tid, og det er nok ikke alle gamere som setter pris på nærmest funksjonalistisk grafikk, ringetonelyd og en helt egen hang til å kaste spilleren ut på dypt vann fra første skjermbilde. Jeg hadde nesten glemt hvor utrolig store krav åttitallet stilte til gamere, og helt ærlig har jeg problemer med å komme lenger enn to-tre brett på de aller fleste av spillene i pakka. Ting går bare så sinnssykt fort og det stilles så høye krav til reaksjonsevne og innsats at det bare finnes ett ord som dekker opplevelsen: Sadisme.

Men noen liker å bli plaget, det beste med denne typen grensetesting er at hjernen kan tirres inn i en slags blodtåke – en utenomkroppslig opplevelse, en jakt etter highscore-toppen hvor fingre og reflekser opererer nesten uten tankevirksomhet, kun på instinkt. Og akkurat det er sjelden vare i dagens stort sett filminspirerte og tidkrevende spilltitler.

2 credits left
Namco Museum Battle Collection handler fint lite om historiefortelling, men desto mer om øyeblikkelig tilfredsstillelse og ren spillbarhet. Det er bare å kaste seg rett inn i de selvforklarende spillkonseptene og la det stå til så lenge det varer. Perfekt pauseunderholdning mens du sitter på trikken, eller for den sakens skyld på toalettet. Kjapt inn og ut. Det er et lite minus at lastetidene er litt seige, med så få KB å laste inn fra disk er det merkelig at ikke Namco har klart å file ned på det drøye minuttet det tar å komme frem til moroa.

Uten historie er vi ingenting, og som ren historieleksjon funker også Namcos spillpakke utmerket som en måte å se hvordan alt en gang var. Den funker også fint for å se at dette er titler som ikke kler en moderne drakt. De fire oppdaterte versjonene av Pac-Man, Dig Dug, Galaga og New Rally X er kort sagt ræva, med kjip plastikkgrafikk og mindre spillbarhet enn du finner i de finjusterte originalene. Disse enkle, men vanedannende arkadekonseptene er avhengige av styggpene pikselfigurer i fire farger og enerverende chipmuzak for å beholde sjarmen og personligheten som har gjort dem til noen av de største kjendisene innen digital underholdning. Det nytter ikke å pynte på brura, som bonden sa.

1 credits left
Når man utgir gamle filmklassikere på DVD følger det veldig ofte med en masse interessant bakgrunnsstoff, hvordan filmen ble til, litt om epoken, skuespillerne, regissøren. Man legger inn en ekstraverdi som gjør produktet enda mer interessant for nye seere, og ikke bare for dem som vil rusle litt i mimreland. Her har spillbransjen noe å lære, og et produkt som Namco Museum Battle Collection hadde tjent mye på å øse av all historien som ligger til bunns for utgivelsene. Hvordan var det egentlig bak kulissene hos Namco, intervju med geniene bak spillene, dypdykk i maskinvaren også videre.

Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det litt slapt av Namco å ikke gjøre mer ut av samlepakken, PSP-en er et medium som egner seg ypperlig også for filmvisning i ledige stunder. Jeg skulle gjerne brukt et par bussturer på å kose meg med lærerik spillhistorie, og dette er materiale som nesten trygler om en solid ramme. Det ville sikkert også gitt nye spillere som ikke bærer med seg nostalgibonusen, en helt annen dimensjon ved spillopplevelsen.

Noe av det beste med en håndholdt konsoll er muligheten til å bruke dagens små dødpunkter på kjapp, deilig actiongaming. Dessverre faller utviklere litt for ofte i mastodont-fella og utgir titler på PSP-en som er for omfattende og tidkrevende. Denne samlepakken er et godt eksempel på hvorfor noen klassikere faktisk kan utgis i original form tyve år etter at de først kom ut: De er jo like spillbare i dag. I Namco Museum Battle Collection handler alt i bunn og grunn om kampen mot datakoden. Det var slik magien en gang startet – med konkurranseinstinktet. Dette er originalene, og de er akkurat som du husker dem. Bare vanskeligere.

Game over. Insert coin(s).