Natal får utviklerstøtte

Drahjelp fra utgiverne

Flere store navn jobber med spill til kamerakontrollen.

Microsofts nye kontrollsystem, Project Natal, kommer antagelig en gang i løpet av 2010, og nå har gigantselskapet kunngjort at de har skaffet dugelig med utviklerstøte til sin nye storsatsing. I anledning Tokyo Game Show har de sluppet en pressemelding som ramser opp det meste av store selskaper i bransjen.

Får fremtidige Metal Gear-spill Natal-støtte?

Activision Blizzard, Bethesda Softworks, Capcom, Disney Interactive, Electronic Arts, Konami, MTV Games, Namco Bandai, Sega, Square Enix, THQ og Ubisoft har alle spill under utvikling til Natal, men dessverre har ingenting konkret om disse prosjektene blitt offentliggjort.

Eurogamer melder at Microsoft også arrangerte et skrytepanel på TGS, hvor de fikk veletablerte utviklere til å si pene ting om Project Natal. Metal Gear-skaper Hideo Kojima, Capcom-guru Keiji Inafune og Segas Toshihiro Nagoshi roste alle Natal opp i skyene.

Kojima mener Natal ikke bare et myntet på massemarkedet, men at også den harde kjernen av spillere burde ha glede av systemet. Han har lyst til å lage et innovativt spill, men vil samtidig ikke fjerne seg for mye fra det fansen forventer av ham.

Inafune sparte ikke på kruttet:

- Jeg ble overasket over hvor langt Microsoft hadde kommet. Dette vil sette en ny standard. Menneske og maskin kommer til å forenes gjennom Natal, og utfylle hverandre.

Han fortsatte:

- Filmer er veldig gode til å få oss til å føle. Jeg kan bli opprømt eller begynne å gråte når jeg ser film, siden de påvirker oss så voldsomt. Det er kanskje dette vi mangler i spill. Selvsagt føler vi noe, men siden vi må bruke fingrene til det interaktive er det ikke like lett å leve seg inn. Med Natal kan spillenes verdener bli like sterke som filmenes, eller spill kan kanskje forbigå film.

Siste fra forsiden