NBA Live 09

En ekte slam dunk

Selv kortvokste badeballer kan få proffkontrakt i NBA.

Basketball ble funnet opp av den canadiske professoren James Naismith i 1891, for å kunne gi elevene enn sunn innendørssport å hygge seg med i gymmen. Nå er basketball millionindustri i Nord-Amerika, og det er ikke få unggutter som drømmer om en dag å spille i NBA. For oss som aldri spilte mer enn i hver 20. gymtime finnes det heldigvis spill som umiddelbart får deg i verdenseliten. NBA Live 09 er siste skudd på Electronic Arts basketstamme, og denne gangen overlates ikke noe til tilfeldighetene.

Slik skal det gjøres

Trailer: NBA Live 09 #4

• xbox 360
  • playstation 3
  • sport
  • nba
  • basketball
  • nba live 09

Oppdateres løpende

I NBA Live 09 oppdateres spillerne kontinuerlig, med statistikk, formkurve og skader. Det betyr at de som følger NBA tett får en realistisk og dynamisk opplevelse av dette spillet. Det skader heller ikke at statistikkrikdommen er helt fantastisk. Her får du prosenter og tall på absolutt alt, i beste amerikansk stil.

Med en så autentisk ramme burde denne tittelen være perfekt for den velkjente «Be a Pro»-modusen, der du kun styrer én spiller karrieren gjennom. Dessverre har ikke NBA Live lært av de andre sportsspillene fra EA. «Be a Pro» i dette spillet virker å ha blitt laget ved å jobbe middels hardt i fem-ti minutter. Du kan ta over en av spillerne som allerede ligger inne i databasen, og spille én kamp. På dette grunnlaget får spilleren din en innsatskarakter. Når man skal gjøre det så lettvint og kjedelig kunne man like godt bare droppet det.

Heldigvis er det andre ting å ta seg til i NBA Live 09. Du kan spille enkeltkamper, ukas kamp (et ekte oppgjør fra NBA i uka som gikk), managermodusen eller kose deg mot en kompis eller tre lokalt eller over nett. Videre er det også mulig å delta i VM for landslag, og her er de aller fleste av toppnasjonene representert. Managermodusen er nok den mest interessante for deg som vil investere litt tid i dette spillet, og her er det mye å ta seg til. Likevel er savnet etter en skikkelig «Be a Pro»-modus merkbar, spillets varighet som alenespill lider noe av det.

De mange arenaene er flotte å se på, men det er litt dødt på tribunen.

For dere som er nye til serien har EA sentrert spillet rundt NBA Academy, en hall der det kan trenes på det aller meste – lignende arenaen i FIFA 09. Forskjellen er at man har flere trenere på dette akademiet som hjelper deg med et mylder av øvelser – alle med ulik vanskelighetsgrad. Du lærer mye, men jeg synes oppsettet for øvelsene er litt klønete løst. Istedenfor å ha en skikkelig flyt mellom øvelsene blir det litt mye hopping mellom treningsnivået og disipliner, og denne oppstykkingen er ikke treningsbiten tjent med.

Selvvalgt

Ute på banen kan du egentlig selv velge hvor avansert NBA Live 09 skal være. Skudd, pasning, dunk og sprint har hver sin knapp, og hvis du kun vil bruke disse er det opp til deg. Problemet da er at du neppe vil vinne kamper når vanskelighetsgraden skrus opp eller når du møter rutinert menneskelig motstand. Da må du være solid i forsvar og spille et variert og effektivt angrepsspill.

I forsvarsspillet handler alt om beregning. Når skal det hoppes for å blokkere? Når skal man stikke ut hånda for å snappe ballen? Det som gjør dette spennende er jo at du når som helst kan få straffekast mot, derfor blir det defensive spillet svært taktisk og utfordrende.

Det mangler ikke på taktiske muligheter fremover på banen heller. Her kan du sette opp ulike angrepsmønstre på en enkel måte mens du spiller, eller bytte formasjoner og spillere uten å forlate banespillet. Dessuten kan du bruke det intuitive fintesystemet til din fordel, og på den måten lenke sammen herlige kombinasjoner med pasninger og driblinger – men det krever et rask hodet og at du behandler de gode kontrollmulighetene riktig. For en befriende følelse bør du teste en «alley hoop», der du kaster ballen inn i feltet til en medspiller som stuper frem: Slam dunk!

Kobe Bryant funderer på hva han skal foreta seg.

En annen viktig faktor når det kommer til banespillet er at det er en stor fordel om du faktisk kjenner til spillernes egenskaper ute på parketten. Man vet jo at en mann som Shaq dunker som bare møkka, mens lille Derek Fisher er en mester med pasningshånden og på trepoengere. Hvis du sitter på slik kunnskap blir det også lettere å ta de riktige valgene, og det sier «svisj» desto oftere for laget ditt. Jeg synes det er veldig gledelig at evnene til spillerne er såpass varierte at det lønner seg å ha peiling, eller å faktisk ha et våkent øye til hva spillerne dine makter.

Den kunstige intelligensen er ikke alltid like sterk, det gjelder på alle vanskelighetsgrader. I syltynne «Be a Pro» styrer du for det meste hva dine datastyrte kolleger foretar seg, så det er egentlig motstanderne dine som avslører den dumheten som finnes. Man opplever blant annet at den kunstige intelligensen står og gnukker seg mot dine spillere, selv om de har fri bane fremover på banen. Videre er det ikke alltid de skyter i åpenbare posisjoner, og pasningsspillet varierer voldsomt på lavere vanskelighetsgrader. Alt i alt er nivået på dine rivaler likevel akseptabelt, men menneskelig motstand er som alltid det beste.

Detaljrikt

Detaljene er mange når det kommer til det visuelle i NBA Live 09. Draktene flagrer flott mens du spiller, svetteperlene renner på spillerne og selv om jeg ikke detter av stolen på grunn av spillerlikhetene er også denne helt grei. Samtlige lisenser er på plass, og det er herlig å styre favorittlaget foran fullsatte hjemmetribunen.

Et godt forsvarsspill er en av nøklene til suksess.

Animasjonene er stort sett veldig gode, det er en distinkt smak av NBA over bevegelsesmønstre og skuddanimasjoner. Likevel henger ikke alt på greip, og det ser rart ut når fysikkens lover oppheves i enkelte skriptede sekvenser – dette får spillet til å miste en smule av sin ellers naturlige flyt. Det grafiske inntrykket er totalt sett veldig bra, men prisen vi må betale er alt for mye lastetid – ventingen før og etter kamp burde vært kuttet ned flere hakk.

Lydmessig synes jeg det er smådødt i NBA Live 09. Publikum burde gjort mer ut av seg, det høres bare ut som en brøkdel av de på tribunen faktisk følger med på kampen. Kommentatorer som lirer av seg selvfølgeligheter og gjentar seg selv gjør heller ikke noe for å trekke opp totalinntrykket – her har man mye å lære av de andre sportsspillene fra EA, selv om man innimellom får gullkorn servert også i her i gården. Musikken er stort sett god, men sangene alt for få. Hva med litt variasjon, slik at ørene ikke risikerer å stikke av?

NBA Live 09 er et svært solid spill på nett. Her kan du spille rangerte eller urangerte kamper, gjerne med gjester, liga eller lagkamper som enkeltspiller. I sistnevnte får du en karakter på bakgrunn av innsatsen, og det er stiling å kunne delta i oppgjør der hver og en har sine arbeidsoppgaver. Jeg opplevde litt småhakking over Live, men flyten var stort sett god. Inntrykket mitt er, ikke overraskende, at det stort sett er amerikanere som spiller denne tittelen – så det er lurt å tenke på når våre naboer i vest liker å fyre opp nettkamper om du vil utfordre andre til kamp.

Fintesystemet er enkelt, men også intrikat.

NBA Live 09 er et bra sportsspill, ikke la noen fortelle deg noe annet. Med litt trening blir banespillet en interessant og taktisk opplevelse, som igjen er svært givende når du får til avanserte manøvre. Med et raskt hode blir dette spillet en nytelse å mestre, spesielt offensivt. Dessverre er det likevel en god del å sette fingeren på. «Be a Pro»-modusen burde vært langt bedre, den som er i spillet nå er en vits. Videre burde man jobbet mer med den kunstige intelligensen og lydbildet. Alt i alt er NBA Live 09 et sportsspill for kjennere, et sportsspill som gir mye igjen til den som investerer litt tid i det.