Need for Speed: Hot Pursuit 2

Need for Speed: Hot Pursuit 2 handler om å råkjøre med en monster av en bil mens politiet febrilsk prøver å stoppe deg med alle tilgjengelige midler. Spillet er det sjette i arkade-serien i Need for Speed-franchisen, og er nå ute på alle plattformer.

Championship
"Championship" er i bunn og grunn det samme som "Hot Pursuit", bare uten politiet. Etter hvert som du vinner, eller i hvert fall fullfører de forskjellige løpene i mesterskapet, vil du bli belønnet med enten gull-, sølv- eller bronse-medalje, alt ettersom hvor bra du gjør det. For hver medalje du tar får du en viss sum med poeng. Disse poengene, i tillegg til noen få poeng du kan få underveis i løpet når du for eksempel unnslipper politiet, kan du bruke til å låse opp baner og biler. Du kan enten spare opp poeng til drømmebilen eller kjøpe flere småsnertne biler. I tillegg til mesterskapene kan du spille "Single Race" alene eller sammen med en venn. Da kan du velge hvilken av de 5 forskjellige måtene du skal kjøre på. Du kan for eksempel selv være politi og stanse kjeltringer, eller kjøre fra politiet som du vanligvis gjør i der hvor vinneren er den som først kommer over mål etter 2 eller 3 runder. Det er her du får bruk for poengene du skaffer deg i mesterskapene, samt når du kjører "Single Race" alene. Å kjøre sammen med en venn i 200 km/t i en bil du akkurat har låst opp, får virkelig adrenalinet til å pumpe og spillet til å glinse.

Banene i Need for Speed: Hot Pursuit 2 er spektakulære. De er store, gode og varierte. Miljøene du kjører i strekker seg fra tropiske baner med vulkaner, til alpinske fjell og nordiske skogsbaner. Det finnes i alt 12 baner som kan kjøres både i flere runder forlengs og baklengs, samt fra start til stopp. Det beste av alt er at det finnes mange alternative ruter på alle banene. Noen av disse er snarveier, og andre kan brukes for å lure purken ved å lure seg unna tjenestebiler og vei-blokkader. Du kan kjøre den samme banen flere ganger, og aldri ta den samme veien som du gjorde sist gang. Selve kontrollen over bilene i Need for Speed: Hot Pursuit 2 er ikke særlig realistisk, men det er heller ikke det vi forventer av et arkade-spill. Bilene er lette å kjøre av veien, men også lette å få på veien igjen. Det finnes en forskjell på hvordan de forskjellige bilene oppfører seg, men forskjellen er såpass liten at man kan fullføre, og mest sannsynlig vinne hvilket som helst løp med hvilken som helst bil. Bilene kan ta litt skade som bulker og lignende, men det har ingen ting å si på kjøre-egenskapene. Spillet sliter litt med at bilene føles som om de ikke kjører på bakken men at de flyter i luften. De store tunge bilene svinger fram og tilbake nesten som båter.

Lisensiert musikk
Om du liker musikken i spillet eller ikke er vel egentlig en smaksak, men med artister som "Bush", "Uncle Kracker" og "Humble Brothers" vil musikken med sin blanding av ungdomskultur gå rett hjem hos de fleste. Tempoet i musikken passer perfekt med resten av spillet, og hjelper til med å bygge opp stemningen og for å få litt adrenalin inn i kroppen. Dessverre er det ikke nok av disse gode låtene, noe som gjør at du lett kan gå lei. Det er litt synd med tanke på at kvaliteten på musikken er såpass god. Lydeffektene er veldig gode. Alle bilene har forskjellige lyder fra motoren når du akselerer og når du girer opp i høyere gir. Lydene fra bilen er veldig gode og naturtroe. Flere biler har også sin særegne tuting, blant annet Ferrariene som har den mest pinglete tutingen i manns minne. I tillegg kommer det lyder fra sirener og de andre bilene. De andre lydeffektene, for eksempel lyden av metall mot metall når du sneier borti en bil, er også gode. Du hører også på politiradioen hva politiet sier til hverandre. Spesielt nyttig er dette når du prøver å unngå å punktere hjulene på politiets spikermatter. Alt i alt en god sammensmurning av lyder det her.