Anmeldelse

Need for Speed Underground 2

Finn fram kjøreskoa, skiftenøkkel og Wunderbaum. Need For Speed Underground 2 skrenser bredt inn i en butikkhylle nær deg. Sjelden har gateracing sett og hørt så bra ut. Sett deg tilbake og nyt timevis med heftige biler og en stor, stor by.

Side 1
Side 2
Side 3

Endelig en garasje med plass
I Need for Speed Underground hadde du kun mulighet til å ha en bil av gangen. Denne bilen kunne du trimme og pynte opp som du følte for. Når du ville ha en ny bil var det bare å dra til bilbutikken og bytte den inn i en annen bil. I det du byttet bil ble alle delene du hadde kjøpt til den forrige bilen din magisk tilpasset til den nye. Det var for så vidt en grei løsning etter som det fort hadde blitt dyrt å kjøpe alle delene på nytt. Heldigvis har Need for Speed Underground 2 fått en kraftig oppgradering også på denne fronten. Du har nemlig fått låne litt plass i garasjen til Rachel. Her kan du plassere opp til fem biler. Velger du å bytte ut en bil med en annen mister du nå alle delene du har kjøpt. Du må dermed begynne på bunnen med den nye bilen du anskaffer. Det kan derfor være greit å tenke seg godt om hver gang man putter en ny bil inn i garasjen slik at man ikke blir nødt til å bytte den ut senere og dermed miste dyrt kjøpte deler.

Need for Speed Underground 2 byr på en rekke forskjellige spillmoduser, åtte totalt. Noen av dem var med i forrige spill mens noen er nye for året. Banemodus og sprintmodus er med i år som i fjor og har ikke forandret seg nevneverdig. Det foregår fortsatt i bygater som er sperret av med lysende piler som henger i løse lufta. Drag race er også det samme gamle. Skrensemodus (drift racing) har derimot blitt kraftig oppgradert. En del av løpene foregår fortsatt på lukkede baner. Det nye her er bakkeskrens, dette er løp som foregår i fjellene nord for Bayview. Her ligger det lange, bratte og svingete bakker du skal skrense deg nedover i best mulig stil.

Nye leker å boltre seg med
Nytt av året er gate X-modus, frakjøring, showmodus og URL ("Underground Racing League"). Gate X foregår på korte lukkede baner og er en aggressiv løpsform hvor du kjører mot tre andre sjåfører. Du kan bruke alle skitne triks du kan tenke deg for å vinne løpet, du må bare regne med at motstanderne gjør det samme med deg. Frakjøringsløp kan du kjøre ved å utfordre andre biler i det du kjører rundt i byens gater. Her kan du velge hvilken vei du vil og gjøre hva enn som må til for å riste av deg motstanderen. URL er en liga hvor du kjører mot fem motstandere på lukkede racingbaner. Det er her alle toppene i undergrunnsverdenen kommer for å konkurrere mot hverandre. Du får tilgang til å kjøre URL-løp i det du blir sponset for første gang. En viktig del av spillet er nemlig å få sponsorer. Disse gir deg sårt tiltrengte penger og gratis biler.

Det blinker i neon og speilblank vei
Need for Speed Underground 2 har gjennomgått en rekke forbedringer i forhold til forrige utgave. En del av disse har kommet på grafikkfronten, dessverre uten at det har tatt helt av. Selv om mulighetene for å forandre bilenes utseende er mangedoblet fra forrige gang er det gjort lite med selve grunnmodellene. Kvaliteten på bilmodellene er omtrent like som i fjor. Det gjør at bilene ser ok ut, uten å overbevise skikkelig. Det Need for Speed Underground 2 skårer høyt på er ikke nødvendigvis sylskarp grafikk, men atmosfære. Byen i spillet er bygget opp av flere vidt forskjellige områder. Sentrum har skyskrapere, hoteller, bakgater og sitt eget lille China Town, fullt utstyrt med blinkene lys og asiatiskinspirerte hus. På vei nordover til Bayviews Beverly Hills-lignende strøk kjører du innom områder med eksklusive butikker og fortauskafeer. Sør for byen finner du møkkete og mørke industriområder. Til sammen utgjør områdene en flott og variert by.

De store områdene gir nok av plass å boltre seg på, noe som kunne vært utrolig spennende hadde det ikke vært for at de er så døde. Trafikk er det nok av, men fotgjengere og andre elementer som kunne gitt liv til spillet glimrer med sitt fravær. Dermed blir byen, etter den første tiden med utforsking, bare et slitsomt element du må gjennom for å komme deg til neste løp. Du kan selv tenke deg hvor mye meningsløs kjøring det blir med 200 kilometer vei og løp spredt over hele byen. Bedre blir det forresten ikke av at det til en hver tid ser ut som det akkurat har regnet. Akkurat som i forrige spill er veiene speilblanke, noen synes kanskje det ser kult ut, jeg for min del synes bare det blir teit. PlayStation 2-utgaven av spillet har naturlig nok noe svakere grafikk enn PC- og Xbox-versjonene, men er uansett av god kvalitet.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden