Neighbours from Hell 2

Hovedpersonene i Neighbours from Hell er to ikke helt gode naboer. Du får kontroll over den ene av dem, og målet for spillet er enkelt: Gjør livet til den andre så miserabelt som mulig.

I fjor sommer gav JoWood ut det uvanlige lille spillet Neighbours from Hell, hvor målet var å spille naboen din en serie mer eller mindre ondsinnede puss. Spillet ble generelt godt mottatt, på grunn av sitt noe uvanlige og fantasifulle gameplay og morsomme presentasjon. Derfor var det få som ble overrasket da JoWood kunngjorde at de ville lage en etterfølger. Nå er Neighbours from Hell 2 her, et spill som med enkelte unntak er rimelig likt eneren, både på godt og vondt.

Naboene vender tilbake
Det første Neighbours from Hell-spillet foregikk inne i den slemme naboen din sitt hus. Uten at han visste det var huset under konstant overvåkning ved hjelp av en rekke kameraer som fanget opp alt han gjorde. Naboen din var nemlig en av stjernene i et nytt realityshow på TV. Konseptet var som følger: Som Woody snek du deg inn i huset hans, hvor du ved hjelp av de tingene du fant rund omkring i skuffer og skap kunne sette opp en rekke feller for den stakkars naboen. Når han gikk i en slik felle ble han ikke overraskende rimelig sint, og målet for spillet var å få mannen så sint som mulig, for på den måten å oppnå publikums gunst.

Neigbours from Hell 2 følger opp på akkurat samme måten. Naboen din ble så stresset av alle problemene han av en eller annen merkelig og uforståelig grunn havnet i at han besluttet seg for å ta en lang ferie. Dette fant produsentene av realityshowet ut av, og har derfor sendt deg etter naboen for å sørge for at ferien slett ikke blir så rolig og avslappende som han hadde håpet. Dette betyr at i stedet for å foregå i naboens hus foregår dette spillet på en rekke eksotiske steder i India, Kina og Mexico.

Neigbours from Hell 2 sin presentasjon er svært lik forgjengeren sin, og gameplaymekanismene er stort sett helt identiske. Du ser handlingen fra siden, og kontrollerer hovedpersonen i spillet, Woody, ved hjelp av musen. Kontrollsystemet er et helt enkelt pek-og-klikk-system som minner svært mye om det vi finner i vanlige eventyrspill. Ved å klikke på et sted på landskapet vil Woody gå dit. Noen ting kan undersøkes, og da får du en beskrivelse ved å klikke på dem. Andre kan plukkes opp, og da havner de i ryggsekken din, som du kan se innholdet til i bunnen av skjermen. Hvis du klikker på en ting i ryggsekken og deretter på et objekt på landskapet vil Woody prøve å manipulere dette objektet ved hjelp av den aktuelle tingen.

Det vil si at hvis du har plukket opp ei prompepute, velger denne og klikker på en stol, vil Woody blåse den opp og legge den på stolen, så fremt dette er en mulighet utviklerne har tenkt på når de lagde brettet. Dette er et fiktivt eksempel og det finnes ingen prompeputer i spillet, men det illustrerer i alle fall gameplayet. Naturligvis er det ikke bare for Woody å trave inn i naboens privatsfære og sette opp en hel haug feller for mannen; naboen er nemlig fullt klar over at Woody på en eller annen måte er ansvarlig for alle de tingene som går galt for ham, og vil derfor ikke nøle med å gi ham en god omgang juling hvis han skulle få tak i ham. Derfor må du sørge for å hele tiden holde Woody skjult fra naboen.