Neverwinter blir «Dragon Age med coop»

Cryptic røper detaljer om det spennende prosjektet.

Da Cryptic Studios kunngjorde Neverwinter var det mange som antok at spillet kom til å bli et massivt onlinerollespill i stil med de øvrige spillene fra den amerikanske utvikleren (slik som City of Heroes). Det er imidlertid ikke det utvikleren ønsker å lage.

Neverwinter Nights (1991).

– Dette er et onlinerollespill; en samarbeidsversjon av Dragon Age med et snev av Oblivions utforskning, sier Cryptic-mann Jack Emmert til nettstedet Eurogamer.

Han fortsetter med å forklare at Neverwinter låner litt fra de populære Guild Wars-spillene. Du vil alltid være online når du spiller det, og det vil være flere soner hvor du møter andre spillere, men du vil aldri måtte spille med dem. Om du ønsker det, kan du spille gjennom hele spillet på egenhånd.

Mange av hendelsene i spillet foregår i områder som kun du og eventuelle lagkamerater opplever, og selv om noen av disse er designet for grupper kan du leie inn datastyrte medhjelpere og få tilgang på dem.

Emmert fortsetter å forklare i et intervju hos nettstedet Rock Paper Shotgun.

Neverwinter Nights (2002).

– Sonene hvor du kan møte andre spillere har rimelig små spillerbefolkninger. Det er slik at du kan møte på andre folk, men det vil ikke føles folksomt. Fokuset her er på samarbeidsopplevelsen. Vi ønsker at du skal kunne møte nye folk eller venner, og komme i gang med eventyrene.

Tradisjonsrikt gameplay

Målet med spillet skal ifølge Emmert være å lage et «gammeldags» taktisk rollespill i vestlig stil. Han sier at de ønsker å gå tilbake til Neverwinters røtter, og la spillerne oppleve den typen Dungeons & Dragons-spill hvor manøvrering er viktig, hvor man må tenke nøye over hvilke egenskaper man velger, og så videre.

Videre ønsket de å lage et spill det er lett å leve seg inn i, med rike fantasiomgivelser inspirert av rollespill som Dragon Age og Oblivion. Det siste hovedmålet var å få spillet til å føles som en genuin Dungeons & Dragons-opplevelse.

Neverwinter Nights 2 (2006).

I den forbindelse bekrefter han at spillet vil bygge på regelsettet fra Dungeons & Dragons' fjerde utgave. Han mener dette regelsettet er perfekt for dataspill:

– Jeg tror den fjerde utgaven er mer tilgjengelig, og mer fysisk. Det handler om å bruke miniatyrer, bruke plassering, om miljøet, og om å se figurene i et rom. Det er et tredimensjonalt miljø, og det er hva et dataspill er også. Så det oversettes fra rollespill til dataspill veldig lett.

Les også
Anmeldelse:

Som onlinespill flest vil Neverwinter få nytt innhold etter lansering. Emmert forteller at det de ønsker å gjøre er å ta det stadig voksende og levende aspektet av MMO-spill og legge dette på en tradisjonell rollespillopplevelse, og at dette er relativt unikt.

Neverwinter kommer i 2011, og utgis av Atari.

Siste fra forsiden