Nintendo Touch Golf: Birdie Challenge

Kjeder du deg på vei til golfbanen? Da kan du med god samvittighet varme opp med Nintendo Touch Golf: Birdie Challenge.

Det har kommet en del golfspill opp igjennom årene, både med Jack Nicklaus, Tiger Woods og golfeksperten Mario i hovedrollen. Nintendo Touch Golf handler først og fremst om deg, og din ferd i mot toppen av et fiktivt golfsirkus. Gevinster, i form av pallplasser og amerikanske dollar, er spillets drivkraft. Én ting skiller denne golftittelen markant fra sine brødre, nemlig svingen. Interaksjonen mellom deg og din DS er unik her, og måten du bruker DS-pennen til å slå ballen med enorm styrke er helt spesiell. Man deltar på et annet nivå enn det som er vanlig i denne typen spill.

Mesterskap i fokus
Når man er golfspiller er det mesterskapene som teller. Ja, du kan selvsagt trene eller spille enkeltkamper, men ingenting kan konkurrere med store prispenger og episke slag. Turneringene har stigende vanskelighetsgrad, og det kreves naturlig nok mer og mer av dine ferdigheter utover i spillet. For min del ble det aldri uhyre vanskelig, men det gikk aldri ut over underholdningen. Økt vanskelighetsgrad gir i sin tur mer prispenger. I begynnelsen holder det å komme under par for å vinne, mens du må spille enda hvassere på de litt høyere nivåene.

Pengene du vinner skal selvsagt ikke settes i banken til fordel for dine barn og barnebarn. Utstyret ditt kan synes som en liten detalj, men det kan være med på å vippe marginene i din favør. Etter hvert som du skuffer inn grønne sedler har du muligheten til å handle inn nye køller, sko, hansker og baller. Disse kan fås i ulike varianter som i sin tur forbedrer spillet ditt. Du kan for eksempel kjøpe en kølle som treffer ballen med mer kraft. Videre kan du også drive med litt kosmetikk i form av innkjøp av nye klær til din helt.

Når du skal slå ditt første slag i Nintendo Touch Golf må du ta en rekke faktorer med i betraktningen: Hvordan er vinden? Hva med helliger i terrenget? Hvor hardt skal du slå? Du må faktisk planlegge litt før du sender den hvite ballen av gårde. Ja, selvsagt kan du ha flaks, men i det lange løp er det ferdighetene dine som teller. Som nevnt så er selve svingen herlig. Her må du bruke DS-pennen med stor nøyaktighet for å få tilfredsstillende resultater. En jevn og kraftig bevegelse ved utslag, lett og kjapp ved chipping, og nøyaktig og stødig ved putting. Det tar en stund før man får taket på det, men når pennestrøkene sitter blir turneringene en fryd å spille.

Mye informasjon
Informasjonsmengden du får når du spiller kan virke avskrekkende i begynnelsen, men etter hvert som du avanserer på rangstigen vil du finne verdi i all informasjon du kan få kloa i. Vinden er viktig, men dessverre litt ujevn. Enkelte ganger har den nesten ingen effekt, selv om den er ganske kraftig. Når du blir ekspert kan det også lønne seg å legge skru på ballen når du slår, på den måten kan du får til svært spennende slag. Det har ikke lykkes for meg å slå i hullet på ett slag ennå, men jeg har vært en centimeter eller to fra å klare det. Som nevnt kreves mer enn flaks for å oppnå slike bragder, du må ta i bruk alle hjelpemidler til rådighet og kunnskapen du har opparbeidet deg.

Når du har slått deg fram til området rundt hullet, forhåpentligvis uten å treffe vann, trær eller sand, står putten for tur. Her må du virkelig studere hvordan bakken heller før du slår det avgjørende slaget. Selv om dette som regel fungerer fint, er det enkelte ganger der du bommer selv om du gjør alt riktig. Det kan være svært irriterende når det står om store premiesummer.

Grafikken er kanskje ikke noe å rope hurra for i dette spillet, men den er svært brukervennlig og proppfull av funksjoner. Spillet er oversiktelig og sjarmerende, selv om det ikke vil slå noen overende på grunn av sin skjønnhet. Banevariasjonen er dessuten god, her vil du ikke bli lei med det første. Lyden er av samme kaliber som det visuelle, den er jevnt over av grei kvalitet. Lyden når du treffer ballen ved utslaget er det ubestridte høydepunkt for øret.

Nintendo Touch Golf kommer med to flerspillermoduser. Den ene setter deg og dine venner i stand til å spille golf på flere konsoller med kun ett spill. Den andre modusen er tilgjengelig om alle har en kopi av spillet hver. Som en bonus kan du også føre over en demo av spillet til en annen konsoll. Flerspillerdelen er underholdende og ikke minst mer uforutsigbar på grunn av menneskelig motstand. Videre er implementeringen av pictochat morsom, selv om den til tider kan blir noe forstyrrende.

Nintendo Touch Golf er en sportstungvekter på Nintendo DS. Når øvelse gjør mester på en korrekt og balansert måte blir også spillopplevelsen av det mesterlige slaget. Jeg har spilt litt golf i virkeligheten, og har selvsagt testet andre golfspill. Derfor er det en glede at Nintendo Touch Golf gir meg en bærbar og nærmest uslåelig versjon av sporten. Alt fra svingen til de mindre detaljene er ekstremt godt utført, med det lille unntaket av en noe ustabil "vindmotor". Hvis du liker sport, har en DS og to fingre bør det ikke være noen tvil. Nintendo Touch Golf er en glimrende ambassadør for dette bærbare og ekstremt interaktive formatet.