Nye detaljer om Drømmefall

Norsk Filmfond har tildelt FunCom 1.6 millioner til utviklingen av oppfølgeren til Den lengste Reisen. I den forbindelse har de også røpt detaljer om handlingen i spillet.

Den Lengste Reisen, fra 1999, er tidenes mest populære norske dataspill, og eventyrspilltilhengere verden over har gledet seg stort etter at Funcom i fjor kunngjorde at de jobbet med en oppfølger. I forbindelse med at Norsk Filmfond har tildelt 1.6 millioner kroner i støtte til utviklingen av Funcom sitt nye prosjekt (som totalt koster 3.3 millioner dollar), har de røpet noen detaljer om handlingen. Dette er hva Filmfondet hadde å si i begrunnelsen:

- Drømmefall er en naturlig videreutvikling av den verdenen som ble skapt i forbindelse med Den Lengste Reisen, den største norske spillsuksess noensinne. Produsenten ønsker i Drømmefall å utvikle en full 3D-verden med elementer av action, som sniking, klatring, og, dersom spilleren ønsker det, kamp mot de onde kreftene i spillet.

Norsk Filmfond forteller videre at det bærende elementet i Drømmefall er historien, og kommer med en del ny informasjon som Funcom til nå har holdt tett til sitt bryst.

- Historien foregår i år 2219. En ung kvinne, Zoë Castillo, avdekker en konspirasjon om å kontrollere menneskeheten gjennom drømmer. Hennes ferd leder henne til et høyteknologisk selskap i Japan som utvikler en maskin for å manipulere folks drømmer og høste deres drømmeenergi. Zoë finner ut at det bare fins én der ute som kan hjelpe henne: April Ryan. Men først må hun, og spilleren, finne henne. Historien er for det meste lineær. Innenfor hvert aspekt av spillet er det en viss grad av ikke-lineæritet. Det vil også være flere løsninger på problemene og flere alternative utfall som vil påvirke spillets og fortellingens flyt.

Funcom ønsker ikke å gå i detaljer rundt inneholdet i spillet før E3-messen i mai, men på spørsmål om dette blir et pek-og-klikk-spill eller direkte kontroll av karakteren, hadde Jørgen Tharaldsen, produktansvarlig i Funcom, følgende å si til Gamer.no:

- Det vil bli direkte kontroll av karakteren i et fullt 3D-univers, og vi beveger oss også over mot langt mer action. Det at vi beveger oss over i 3D betyr bare at vi kan benytte oss av enda flere virkemidler for å fortelle gode historier, og ergo utvide eventyr-sjangeren. Det klassiske pek-og-klikk systemet er legendarisk, men alt går jo fremover. Vi er sikre på at 3D er riktig vei å gå for genren, men det betyr ikke at vi fjerner elementer som puzzles, vi bare utvider mulighetene.

Gamer.no kommer tilbake med mer informasjon så snart det blir tilgjenglig, og lover også full dekning fra E3-messen i Los Angeles i mai.

Siste fra forsiden