Nytt om Gothic 3

Under en presentasjon i Bremen snakket Mike Hoge litt om det neste spillet i Gothic-serien, og her er et lite sammendrag.

Gothic 3 kommer til å være friere enn tidligere spill i serien, og spilleren vil ikke behøve å bli medlem i et laug for å få historien til å gå videre. Selv om friheten generelt vil være større, vil det fortsatt være en serie nøkkeloppdrag som må løses for at spilleren skal kunne fullføre spillet. Det vil også være mulig å ta alternative ruter gjennom spillhistorien, og spillet vil komme med flere slutter (hvilken du får er avhengig av hva du har gjort underveis).

I forhold til spillerens ryggsekk ("inventory") har det blitt gjort noen forbedringer. For det første vil ryggsekken sannsynligvis bli delt opp i ulike kategorier, og dessuten vil du kunne putte omtrent så mye du ønsker i den. Dessuten vil du kunne bruke mus i skjermene hvor du velger ting i ryggsekken.

Spillet skal etter planen ha flere ulike vanskelighetsgrader, og du kan endre på vanskelighetsgraden etter at du har begynt å spille (om du føler det blir for vanskelig, for eksempel). Kampene vil være mye lettere enn før om du velger den letteste vanskelighetsgraden. Du vil (uansett vanskelighetsgrad) starte spillet med en karakter som kan slå godt fra seg, slik at du ikke behøver å ta beina fatt med en gang du ser en liten mygg som virker aggressiv.

Spilleren får ikke besøke Khorinis i Gothic 3. I stedet foregår spillet i en verden delt opp i tre ulike regioner - en arabisk region, en europeisk-aktig middelalderregion, og en nordisk region. Det vil være laug i alle disse regionene. Av andre nye detaljer kan vi nevne at utviklerne har lisensiert en fysikkmotor, og at spillet vil komme med mange flere animasjoner enn tidligere.

Gothic-serien vil fortsette etter Gothic 3, men hvilken form denne fortsettelsen får er ikke bestemt enda. Vi nordmenn kan forøvrig glede oss over at den engelske versjonen av spillet etter alt å dømme vil komme samtidig med eller kort tid etter den tyske.

Siste fra forsiden