Nytt Sensi bruker gammel kildekode

Sensible World of Soccer for Xbox Live Arcade og PC benytter seg av kildekoden fra 96/97-versjonen av spillet.

Mange fotballspillentusiaster mener at idrettens høydepunkt i spillsammenheng kom på midten av nittitallet, med Sensible World of Soccer. Med sitt velpolerte gameplay og store taktiske overblikk tok spillet verden med storm, og selv ti år etter har ingen andre fotballspill klart å fange helt den samme fabelaktige gameplayfølelsen Sensible Softwares nittitallsklassiker kunne skilte med.

Konseptbilde fra SWOS

Fjorårets nye Sensible Soccer-spill var morsomt, men i forhold til forgjengerne var det en viss skuffelse. Nå har Codemasters kommet med en god nyhet for alle tilhengere av serien; i stedet for å kode gameplayet i det kommende Sensible World of Soccer fra bunnen av, slik man gjorde med Sensible Soccer, vil de bruke den originale kildekoden fra Sensible World of Soccer 96/97 (på Amiga) i nyversjonen.

Det betyr at gameplayet vil være identisk med det vi fant i 96/97-versjonen av Sensible World of Soccer, som de fleste ser på som seriens til nå beste spill. Den største nyheten er grafikken, som har fått en kraftig ansiktsløftning (og HD-oppløsning), men også her er spillet tro mot originalen og holder seg i 2D. Spillet skal også inkludere en nøyaktig kopi av originalversjonen, så purister kan spille den.

Sensible World of Soccer skal etter planen lanseres til sommeren. For øyeblikket kommer det kun til Xbox Live Arcade og Windows Vista, og Vista-versjonen vil implementere Windows Live-funksjonalitet, med onlinemesterskap og rangeringslister. Om du ikke har planer om å oppgradere til Vista, blir dette forhåpentligvis ikke et stort problem, for Codemasters håper å lansere spillet til andre Windows-versjoner også.

Siste fra forsiden