Obscure: Learn about Fear

Det finnes knapt et mer passende sted å legge handlingen i et grøsserspill til enn en skole. Og som om ikke matematikk, sure lærere og hjemmelekser er nok til å skremme vettet av deg har utviklerne av Obscure lagt inn en haug monstre i tillegg.

Prikkfri presentasjon
Obscure kommer med en overraskende profesjonell presentasjon. Skolen har blitt gjenskapt i detalj, og de aller fleste rommene du besøker føles unike (selv om det naturligvis er mange av rommene som har samme funksjon, og dermed ser litt like ut). Alle detaljene er på plass, og skolen har alt du forventer pluss enda litt mer. De nedslitte og ofte ødelagte omgivelsene gjør at spillet hele tiden har en dyster atmosfære. Animasjonene er generelt svært godt utført, både når det gjelder spillkarakterene og monstrene, og dessuten får du se mange gode filmsnutter i løpet av spillets gang. Teknisk sett er det hele svært imponerende, med dynamisk lys og skygge på deler av spillområdet og realistisk fysikk.

På lydsiden er spillet like imponerende. Det svakeste leddet er skuespillet, men med tanke på hva vi ofte opplever i spill er det slett ikke ille. Musikalsk sett kommer spillet med alt fra lisensierte låter til dyster korsang, og bakgrunnsmusikken er både variert og svært godt utført. Sammen med de hårreisende bakgrunnslydene skaper den hele tiden en følelse av angst og frykt. Våpnene høres overbevisende ut, og monsternes brøl og ulyder burde være nok til å skremme vannet av de fleste. I forhold til lyden gjør Obscure nesten alt riktig, og det er tydelig at dette er noe Microids og Hydravision har viet stor oppmerksomhet.

Som et enspillerspill er Obscure flott. Gameplayet er godt (men vanskelig), grafikken og lyden er svært imponerende og stemningen er akkurat så skummel og uhyggelig som den bør være i et spill av denne typen. Men om du kun skal spille alene er det en rekke andre gode spill i denne sjangeren som du like gjerne kan ta en titt på, slik som Forbidden Siren eller Silent Hill-spillene. I kooperativ flerspiller klarer imidlertid Obscure å tilby en spillopplevelse som er relativt unik, og svært fengende. Spillet er ikke så fryktelig langt, og det er nok ikke like morsomt å spille flere ganger, men de timene det tar for to personer å spille gjennom det er absolutt minneverdige.