Obsidian lover at deres neste rollespill ikke har mikrotransaksjoner eller «loot boxer»

– Vi får ingen slike føringer fra Take-Two, sier utvikleren.

Konseptbilde fra Pillars of Eternity - et av Obsidians andre rollespill.
Obsidian Entertainment

Forrige uke fortalte Take-Two om opprettelsen av en ny indie-satsing kalt Private Division. Planen er at denne nye underdivisjonen skal fungere som utgiver for utviklere som ellers ikke er en del av Take-Two-paraplyen.

Fallout: New Vegas- og Pillars of Eternity-utvikleren Obsidian Entertainment er én av dem som skal slippe et spill under den nye utgiverparaplyen. Og nettopp koblingen Obsidian og Take-Two fikk enkelte spillfans til å myse skeptisk på hele sulamitten.

Take-Two har nemlig tidligere i høst gitt utrykk for at alle spill de jobber på i tiden fremover skal ha en eller annen form for betalingsmulighet.

– Ingen mikrotransaksjoner

Nå går Obsidian Entertainment inn for å berolige fansen.

– Svaret er rett og slett «nei». Ingen form for mikrotransaksjoner i vårt spill, er den kontante beskjeden i et innlegg på nettforumet deres.

Studioet forteller også at Private Division ikke har lagt noen føringer eller presset dem til å gjøre noe som helst annet enn de selv ønsker. Situasjonen er tydeligvis ganske så rosenrød.

– Private Division har lagt sin støtte bak vår visjon, vår kreative frihet, og vår prosess for å lage rollespill. De har vært fantastiske partnere, og vi gleder oss til å jobbe med dem frem mot utgivelse, for å få spillet ut til så mange som mulig, skriver studioet i innlegget.

Det virker med andre ord som om spillene som er en del av Private Divison ikke følger samme løp som resten av Take-Twos portefølje. Det virker heller som om spillutgiveren tar sikte på å benytte seg av forretningspraksisen i sine egne storspill som Red Dead Redemption 2 og fremtidige Grand Theft Auto-spill.

Morsom (eller egentlig trist) nok er dette det eneste vi vet om Obsidians uannonserte rollespill så langt. Sånn har det blitt – nå vet vi plutselig mer om mikrotransaksjonsføringen til spillene enn spillene i seg selv.

Før vi får se noe av overnevnte spill, er det andre prosjekter som må gjøres ferdig først. Obsidian jobber for eksempel for tiden med å ferdigstille Pillars of Eternity II: Deadfire, som skal slippes til Windows, Mac og Linux en gang i 2018.

Siste fra forsiden