Operation Air Assault

Operation Air Assault er et helikopterspill fra Interactive Vision (folkene bak helikoptersimulatorene i Search and Rescue-serien). Spillet utgis i K.E. Medias Best Buy-serie av lavprisspill, men det er her snakk om et fullstendig nytt spill og ingen nyutgivelse, slik spill i denne serien vanligvis er.

Operation Air Assault er en blanding av simulator og actionspill som lar deg fly alle gutters drøm, det amerikanske Apache-helikopteret. Handlingen foregår et sted i Midtøsten, og fienden er en militant terrorgruppe. Operation Air Assault er på ingen måte noe revolusjonerende spill, men det tilbyr mange timers fin underholdning, til en ganske hyggelig pris.

Krigen mot terror
Det er oppdaget at en militant gruppe, kjent som "Solens Martyrer", kan være i besittelse av atomvåpen. Et stort angrep vil være for risikabelt, og det dannes derfor en mindre spesialstyrke som skal ta seg av problemet. Denne styrken trenger luftstøtte, og luftstøtten består av ett enkelt Apache-helikopter. Du er, naturligvis, piloten. Legger vi spillets litt usannsynlige bakgrunnshistorie til siden, har vi her å gjøre med et godt gammeldags helikopteractionspill med 30 ulike oppdrag som må fullføres for at verden igjen skal kunne føle seg rimelig trygg.

På eska til spillet kategoriseres det som en flysimulator. Dette er litt misvisende, da spillet egentlig er et actionspill som har ganske mye til felles med Novalogic sin Comanche-serie. Du har to ulike kontrollmodus til rådighet, "arcade" og "physics". "Arcade" anbefales for spillere som bruker tastatur, mens "physics" anbefales for spillere med joystick. Spillet kan ikke karakteriseres som en simulator uansett hvilket modus du velger, men begge kontrollmetodene føles mye mer realistiske enn kontrollene i Comanche 4 (som egentlig føles mer ut som en førstepersonsskyter i lufta).

God variasjon
Operation Air Assault har 30 oppdrag, og de aller fleste av disse inneholder primære og sekundære mål. Primære mål er slike som du må utføre for å klare oppdraget, mens sekundære mål er slike som du får bonuspoeng for å klare. Når du har klart et oppdrag kan du når som helst gå tilbake til det for å forbedre poengsummen din. Hvert oppdrag begynner med en tekstbasert briefing (oppdragbeskrivelse). Du har også et lite kart til rådighet, men det er begrenset hvor nyttig det er, da det ikke inneholder noe særlig informasjon om fiendens stillinger. Du har også oversikt over hvilke våpen du kan benytte deg av.

Oppdragene er relativt varierte. Oftest skal du fly inn i fiendtlig territorium og skyte i stykker en eller flere installasjoner, men du har også eskorteoppdrag, rekognoseringsoppdrag og oppdrag der du skal hjelpe bakkestyrkene dine å nå spesifikke mål. Spillets ene store begrensning er fienden ikke har noen form for luftforsvar (fly og helikoptre), så alle målene dine er på bakken. Du får heller aldri støtte fra andre helikoptre eller fly. Alle oppdragene foregår på det samme store kartet, og i tidligere oppdrag legger du grunnlaget for senere oppdrag.

Fienden har en rekke enheter til rådighet, fra fotsoldater som er svake men vanskelige å treffe til tanks som er svært nøyaktige og tungt armerte. For å ta knekken på disse har du i de fleste oppdragene tre forskjellige våpen. De du antakelig kommer til å bruke mest er Hydramissilene, som er uguidede bakke-til-luft-missiler. Du har også guidede (og svært kraftige) Hellfiremissiler og et 30mm maskingevær. Senere i spillet får du tilgang på Zunimissiler, som er en tyngre variant av Hydra. Selvfølgelig har du ikke ubegrenset med ammunisjon, og generelt er det slik at jo bedre et våpen er, jo mindre ammunisjon har du.