Outlaw Golf

Har du noen gang irritert deg over de profesjonelle golfspillernes tilsynelatende endeløse besindighet? Eller at det hovedsakelig er snobber som spiller golf? Det ser i hvert fall ut til at noen i Hypnotix tenkte slik, da de startet på utviklingen av Outlaw Golf.

Visuelt bra
Selv om grafikken ikke er banebrytende, utnytter den PlayStation 2-konsollens maskinvare bra. Landskapene man spiller i er visuelt gode, og ikke minst realistiske. Karakterene i spillet er også godt detaljert, uten at de heller sprenger grenser visuelt sett. Spillet kan ikke i full grad konkurrere med Tiger Woods PGA Tour 2004, som nok er det beste visuelle spillet innen sjangeren. Til det er det for mange feil i grafikken. Blant annet er tilskuerne ofte av svært laber kvalitet. Enkelte ganger måtte jeg gni meg i øynene idet jeg så en tilskuer, fordi de var dårlig animert. Ellers hender det også at miljøet opplever flauser. Enkelte ganger forsvant noen trær nærmest totalt, og man kunne bare se bunnen av stammen. Men totalt sett er grafikken god; som den også bør være i denne genren. At man i større grad kan styre kameraet fritt i spillet er også en positiv faktor. Dette gjør det lettere å beregne putter samt enklere å se etter eventuelle "feller" som ligger videre langs hullet.

Et av aspektene Hypnotix stolt skryter av er spillets egenutviklede fysikkmotor. I følge dem skal den være nyskapende innen golf-sjangeren. Det er heller ingen tvil om at den kan være det. For der det er bruk for fysikkmotoren i spillet, slik som ved ballens reaksjon på forskjellige underlag, er den svært imponerende. De som har prøvd golf i virkeligheten, eller har en noenlunde forståelse av hvordan fysikken på vår planet Tellus fungerer, vet at ballene ikke nødvendigvis stopper kort og kontant idet den treffer bakken. Og som i virkeligheten kan ballen i Outlaw Golf sprette og renne i alle mulige retninger, alt etter hvordan underlaget er. Det er også lagt stor vekt på realisme når man slår ballen.

Høyere gress og vind er elementer som fort kan gi utslag på ballens bane. Det er derfor ingen tvil om at fysikkmotoren er med på heve spillets realismegrad. Som jeg tidligere nevnte er det ikke bare å slå ballen og forvente at den alltid vil lande der du planla. Særlig hardcore-golfere vil nok sette pris på dette. Ellers er det vanskelig å vurdere om fysikkmotoren er veldig nyskapende i forhold til andre spill i sjangeren, ettersom sjangeren er blitt generelt god innen realisme. Men en ting er i hvert fall sikkert; og det er at fysikkmotoren fungerer særs bra og er et stort pluss til spillets realismegrad.

Lydbildet - en skrekk og pine
Outlaw Golf skal i følge utviklerne være hysterisk morsomt, med et fargerikt vokabular. Dette skal jeg i en viss grad være enig i. Smilebåndene forble ikke helt urørt. Karakterene i spillet har artige personaliteter og krydrer til tider den ellers trauste og streite golfhverdagen med enkelte artige utspill. Men idet det har gått omtrent en time begynner man å blir alvorlig lei. Undertegnede klarte ikke mer av tullet etter en omlag en time og måtte enkelt og greit skru av den fargerike og kjepphøye, dog svært plagsomme kommentatoren. Det er ikke grenser for hvilket malplassert og reinspikket tøv han spyr ut. Det går heller ikke lange tiden før karakterene også begynner å gjenta de samme glosene til det kjedsommelige. Utviklerne burde helt klart lagd større variasjon, når de så stolt skilter med et artig lydbilde.

Omgivelsenes lyd er derimot av en annen kaliber. Flotte lydeffekter registreres. Alt fra forbipasserende fly og fugler til vannets rolige oppførsel er godt gjennomført og representert. Musikken er noenlunde variert, men ofte malplassert. Den ga i hvert fall ikke undertegnede særlig golffølelse og led etter hvert samme skjebne som resten av lydbildet.

Man kan trygt si en sitter igjen med blandede følelser etter Outlaw Golf. Til tider kan spillet være meget fengende og underholdende. Ikke minst er spillets realisme imponerende å bryne seg mot. For her er det ikke snakk om å spille blant eliten. Også de store valgmulighetene i flerspillerdelen gjør at spillet fint kan nytes i mange timer med kamerater. I tillegg fungerer små men vitale funksjoner, slik som kamerafriheten, veldig bra. Men det er på langt nær bare positive sider ved spiller. Karakterene og lyden er stort sett miserable. Også utvalget av baner å spille på er snaut sammenligner man det med andre spill i sjangeren. Utviklerne burde implementert en mer langvarig funksjon, som for eksempel karrieremodus. Alt i alt lukter spillet litt halvveis. Elementer som realisme vil helt klart tilfredsstille de hardbarka golferne, men dessverre bare for en relativt kort stund.