Outlaw Golf 2

Sola skinner, fuglene kvitrer og det grønne, nyklipte gresset ligger som en duk over landskapet. En perfekt dag for golf, med andre ord, hadde det ikke vært for at motorveien går rett over første hull.

Du skjønner kjapt at Outlaw Golf 2 ikke er et spill som ønsker å vippe Tiger Woods-spillene ned fra tronen når det gjelder å gjengi golf på mest mulig autentisk måte. Allerede i introduksjonsvideoen blir vi kjent med de ulike golferne, og her er det alt fra "bondetamper" med caps og hockeysveis til bikinikledde damer som gjerne bruker golfkøllene til mer enn å slå baller med.

Uvanlig karrieremodus
Spillet byr på en litt annerledes karrieremodus enn hva som er vanlig. I stedet for å lage din egen golfspiller som du utvikler litt etter hvert, velger du en av de eksisterende figurene å spille med, og utvalget av karrierekamper er forskjellig fra spiller til spiller. I begynnelsen er bare en håndfull av dem tilgjengelige, men som seg hør og bør kan flere låses opp etter hvert. Alle kan de også trenes, og ved å slå på blink, spille hurtiggolf (der du f.eks. har fire minutter på å spille igjennom ni hull) og lignende aktiviteter, kan du forbedre deres slagstyrke, presisjon, putteferdigheter etc.

Selve spillingen foregår på nokså unike baner. Mens en bane er dekket av snø, er en annen fullstendig forsøplet av gamle campingvogner og den slags. Det finnes også en "Halloween-bane" som er ordentlig mørk og med gresskar o.l. strategisk plassert rundt om kring. Som i vanlig golf finnes det i tillegg både vannhindre og sandbunkere som må tas hensyn til.

Når du sikter er det mulig å velge kølle, hvor hardt du skal slå og hvordan ballen skal skru. I motsetning til Tiger Woods-spillene, der man selv må beregne ballens bane, vises hele flyturen mens man sikter i form av en buet pil. Pila blir rød dersom ballen kommer til å treffe et hinder underveis; noe som gjør at det nesten blir for lett å slå. Riktignok må man også skyve stikka tilbake og frem for å bestemme slagstyrken, så det er fortsatt rom for å feile.

Selvtillit må til
Slår du langt, havner i fairwayen, kommer helskinnet ut av en sandbunker etc., øker selvtilliten din, og det betyr at marginene blir på din side i etterfølgende slag. Det omvendte gjelder dersom du havner i bunkeren, treffer et tre eller tabber deg ut på andre måter. For å bøte på dårlig selvtillit, kan du bruke en "token" (som regel får du et par pr. runde) og velge om du vil banke opp caddien din eller kjøre over tilskuere med golfbilen. Jo bedre du utfører disse handlingene, desto bedre blir selvtilliten etterpå. Det høres morsommere ut enn det er. Bilkjøringen er av enkleste sort, og å banke opp caddyen går ut på å trykke på knappen hver gang en boksehanske passerer ansiktet hans.

Når du omsider får golfballen inn på greenen, kommer putteren inn i bildet. Puttingen foregår på følgende måte: Du sikter på hullet og trykker på X-knappen. Så blir det indikert retning og lengde på slaget der hellingen på greenen er tatt med i beregningen. Deretter justerer du siktet enten kortere/lengre/høyre/venstre og trykker på X for en ny beregning. Så får du enda en justering før du kan trykke på X for siste gang. Dersom indikatoren fortsatt ikke peker ned i hullet, må du ta den siste siktingen "i blinde" før du velger å slå.

For å krydre litt finnes det også en rekke animasjoner av både fornøyde og misfornøyde golfere. De har også et relativt godt utvalg med klær og antrekk; både til seg selv og caddyen, som ikke har noen innvirkning på spillet annet enn rent kosmetisk. I tillegg får du etter hvert låst opp både nye køller, baner og spillmoduser, og faktisk viser det seg å være ganske mye å velge i etter hvert. Dessverre blir det fort kvantitet over kvalitet - golf handler jo i bunn og grunn om å få ballen fra punkt a til punkt b, og hvordan man velger å telle poeng endrer jo ikke akkurat det.