Patrician III

Ascaron har laget handelsspill i over ti år, og de blir bare bedre og bedre. Patrician III er det nyeste spillet fra dette tyske utviklerselskapet, og hvis du ikke har hørt om Patrician-serien er det på tide du gjør det nå.

Side 4

Pirater!
Hva om du ikke har lyst til å bli respektabel handelsmann? Hva om du har lyst til å ta det du vil ha uten å betale for det? Vel, som du vil. Oppgrader skipene dine litt, last ombord en haug av våpen og hyr et stort mannskap, og seil ut på havet på jakt etter andre skip. Hvis du blir oppdaget (ved at andre skip er innenfor synsrekkevidde når du angriper et fredelig skip), eller hvis skipet du angriper klarer å rømme, vil du antakelig få en klekkelig bot og miste mye av ditt gode omdømme. Piratvirksomhet er også ganske dyrt (et fullt utrustet skip med en erfaren kaptein koster mye i drift), så du bør ha penger å ta av eller stor tro på dine egne evner hvis du prøver på det. Føler du deg mektig nok kan du til og med angripe byer, og stjele både varer og fortøyde skip.

Et annet alternativ er å overlate et av dine bevæpnede skip til en pirat. Da vil han gi deg 50% av alt det han tjener, noe som kan være veldig profitabelt. Hvis han blir tatt vil det imidlertid bli problemer, for slike uærlige karakterer gjør naturligvis alt for å unngå ekstra straff, og du kan ikke rekne med at han holder tett om hvem han jobber for. Hvis du velger å ikke bryte loven må du uansett forholde deg til andre pirater. Stort sett er de kun interessert i en ting, nemlig lasten din, og om du heiser det hvite flagget og ikke gjør motstand vil de som oftest la folkene og skipet ditt i fred. Hvis skipet ditt er i god stand og tungt bevæpnet kan imidlertid fristelsen bli for stor, og de vil kjempe for å overta det.

For å beskytte skip og last kan det lønne seg å samle handelsflåten i konvoier, og gjerne ha spesielt mektige skip som ledere. Piratene har naturligvis den samme muligheten, og de kan etter hvert bli fryktelig farlige. Hvis du har politisk makt kan du prøve å få satt i gang tiltak mot piratene. Alternativt kan du ta loven i dine egne hender. Er det en handling som garanterer respekt, så er det å ta knekken på en fryktet pirat. Ikke bare blir omdømmet ditt kraftig forbedret, men skipet og eventuell last ombord vil også falle i dine hender (med mindre du senker det, selvfølgelig). Dette forutsetter naturligvis at du finner piraten og klarer å vinne over flåten hans.

Sjøslag kan utkjempes manuelt eller ved hjelp av datamaskinen. Velger du å selv ta del i slaget vil du selv kunne styre skipene dine (eller enkelte av dem og la datamaskinen styre resten). Her lønner det seg naturligvis å ha masse våpen og mannskap om bord. Hvis du er under angrep og ikke har like mange menn som motstanderen vil han antakelig prøve å borde skipet ditt så raskt som mulig. Hvis du har flere menn vil han prøve å drepe dem før han border skipet, ved å skyte på deg med kanoner og katapulter (naturligvis avhengig av hva han faktisk har). Det samme gjelder for deg. Hvis du ikke har mulighet til å stikke av (for eksempel hvis motstanderens skip er raskere), så blir det ekstra viktig å få inn et par fulltreffere før han eventuelt klarer å borde deg. Denne delen av spillet er faktisk ganske dyp, og det tar lang tid å bli god.

Patrician 2 på nytt?
Hvis du har spilt toeren og har tatt en titt på skjermbildene som følger med denne omtalen, så har du antakelig tenkt at det hele ser mystisk likt ut. Saken er nemlig at Patrician III egentlig ikke er et helt nytt spill. Det er Patrician 2 pluss en add-on som kun ble utgitt i tysktalende land. Det kan jo stilles spørsmålstegn ved denne strategien, og faktisk var planen fra utviklernes side å kalle dette spillet for Patrician 2 Gold, noe som hadde vært en mye mer beskrivende tittel. Problemet var imidlertid at Patrician 2 ikke gjorde det særlig godt i butikkene, og hvordan selger du en gullversjon av et spill ingen kjøpte?

I praksis betyr dette at hvis du allerede har Patrician 2 vil dette spillet i utgangspunktet være ganske likt. Det er imidlertid en rekke forbedringer som gjør at Patrician III faktisk blir et godt kjøp selv for deg som eier toeren. En viktig forskjell er som nevnt at kontoradministratoren nå kan kjøpe og selge varer selv. En annen er at spillet ikke automatisk stopper når du blir aldermann. Som lederen av hansaen får du enda flere muligheter og ansvarsområder. Spillet kommer også med en editor som lar deg legge til nye byer og/eller forandre på de eksisterende byene i spillet. De som eier Patrician 2 rådes forøvrig til å ta en titt på det offisielle forumet, hvor alle endringene er listet opp. Endringene er mange nok til at spillet føles annerledes enn toeren, selv om det ser identisk ut på overflaten.

For de fleste av dere betyr dette imidlertid ingenting. For dere kjøpte aldri Patrician 2. Dermed blir Patrician III deres sjanse til å rette opp akkurat den feilen. La det ikke være noen som helst tvil: Patrician III er det beste spillet i sitt slag. Det er et spill av den typen som får deg til å smile når du laster det inn, for du vet at nå skal du endelig få spille det igjen. Det er et spill av den typen som setter seg på hjernen når du ligger og skal sove på kvelden. Det er rett og slett et helt fantastisk spill.

Side 4