Sniktitt

Penumbra: Black Plague

Det skjuler seg en mørk og farlig hemmelighet under isen på Grønland.

1: First page
2: New page

Spennende gåtedesign

Fictional Games har også implementert en del rene eventyrspillgåter, der du må bruke riktig ting på riktig plass, eller undersøke spillomgivelsene nøye. For å gjøre spillet så spillervennlig som mulig, er det alltid slik at tingene du trenger for å løse en oppgave befinner seg i nærheten av hverandre (med mindre du har brukt dem før, og dermed er garantert å ha dem i ryggsekken din når du kommer til oppgaven). Utviklerne kaller konseptet for «puzzle islands», og tror det vil sikre at hver oppgave blir mer fokusert.

Her må noen tilkalle vaktmesteren

Det er i tillegg verd å poengtere at fysikksystemet har blitt mye mer stabilt siden Overture, noe som gir spilleren enda bedre kontroll over objekter som finnes i miljøene. Utviklerne demonstrerte dette ved ved hjelp av imponerende stablekunst, hvor de plukket opp ulike ting i omgivelsene og brukte dem til å bygge et lite tårn.

Frictional Games har også jobbet litt med historiefortellingen. Du vil selvsagt fortsatt finne en rekke dokumenter og dagbøker i spillet, men denne gangen blir historien også presentert ved hjelp av flere visuelle elementer, og det vil i tillegg være mulig å møte flere figurer. Dessuten har utviklerne konsentrert seg om mer psykologisk terror, og uten å røpe for mye kan jeg si at ting definitivt ikke alltid vil være slik som de ser ut. Som Overture vil Black Plague likevel være en ganske ensom opplevelse.

– Mesteparten av tiden vil du løpe rundt på egenhånd (tror du, i alle fall...), og løse oppgaver, unngå monstre og lese notater. Men du vil også komme i kontakt med flere personer denne gangen. I Overture hadde vi kun én skuespiller, og denne gangen har vi fem, noe som tillater oss å lage flere figurer som du kan møte.

Mørke omgivelser

Ingen trilogi?

De som har fulgt nøye med på utviklingen vet utvilsomt at det opprinnelig var planen å lansere en Penumbra-trilogi, men at Frictional Games har sett seg nødt til å i stedet lansere to Penumbra-spill. Dette mener de er en bedre løsning for spillerne, da Black Plague blir mer fokusert.

– Du vil oppleve en mer konstant flyt i forhold til opplevelser og historie. Det vil heller ikke være noen «transportetapper» hvor det ikke skjer noe særlig. Vi er overbevist om at vi har klart å lage en veldig variert og velfungerende opplevelse i forhold til historieprogresjon i Black Plague.

Utviklerne innrømmer likevel at de har måttet ofre litt for å få den nye planen til å fungere. Opprinnelig ville de tilby en forlenget opplevelse med flere sidespor, men nå må spilleren kun følge ett spor gjennom eventyret. Uheldigvis var det omstendigheter utenfor Frictionals kontroll som tvang dem til å kutte ambisjonsnivået. Den europeiske utgiveren av Overture, Lexicon Entertainment, viste seg nemlig å være svært vanskelig å jobbe med. Svenskene vil ikke gå inn på spesifikke detaljer, men forteller at de har lært mye av prosessen.

– Visst kan vi gå i detaljer. Men snille som vi er, vil vi ikke gjøre det, og dermed spare leserne fra å bruke tid på å lese om andre selskaper som ikke klarer å oppføre seg på en korrekt måte.

Enda mørkere omgivelser

– Vi fikk et lynkurs i mange ting, og når vi ser tilbake føles det ganske godt å ha unnagjort den delen av læringsprosessen. Hovedlærdommen vi fikk med oss var at selv om du har en kontrakt, er du fortsatt svært avhengig av godviljen til selskapet du samarbeider med. Om det ikke finnes noen slik godvilje, og noe går galt, kan du ikke løse problemet uten å gå rettens vei. Og det innebærer en lang og dyr prosess, hvor du etter hvert vil nå et punkt hvor du må begynne å vurdere om det faktisk er verdt det. Resultatet til slutt er at du bruker tid og penger på å forsøke å få det som er ditt i utgangspunktet, og jo mer tid du bruker, jo mindre blir hele prosessen verdt, etter som utgiftene strømmer på.

Les også
Anmeldelse: Penumbra: Black Plague

Livet som uavhengig er godt

Disse problemene til tross; Frictional Games setter pris på tilværelsen som liten og uavhengig utvikler.

– Livet er godt! Vi jobber mot en mer stabil fremtid, og ser vi oss seks måneder tilbake er det klart at vi har kommet langt på reisen vår. Vi har en slags ro nå, som ikke eksisterte tidligere, da vi hadde mange problemer og usikkerhetsmomenter. Forhåpentligvis vil vi i løpet av neste år skape et mer stabilt arbeidsmiljø både for oss og de menneskene vi jobber med.

– Vi føler egentlig ikke den store konkurransen i industrien på kroppen, da det ser ut som vi er for små for å registreres på radaren til de store selskapene. For øyeblikket er det heller ikke noe særlig konkurranse i forhold til den typen spill vi jobber med. Hvor mange førstepersons spill som ikke handler om skyting finnes det egentlig?

Hva er dette?

– Dette kommer uansett til å endre seg, så vi prøver å gjøre det beste ut av situasjonen og være så kreative vi kan.

Penumbra: Black Plague blir langt fra det siste vi får fra Frictional Games, men noen flere Penumbra-etterfølgere planlegger de ikke.

– Kanskje blir det noen mindre Penumbra-tillegg i fremtiden, men planen for øyeblikket involverer en ny spillmotor og et nytt spill.

Black Plague skal etter planen lanseres i løpet av første del av 2008. Spillet vil komme både i butikkene og på GamersGate, og om du ikke har spilt Penumbra: Overture trenger du ikke å engste deg; Frictional Games vil nemlig sørge for at historien og hendelsene i Black Plague vil være forståelige også for nye spillere. Men med tanke på at Overture er et av årets mest vellykkede grøsserspill, anbefaler jeg definitivt at du tester det før Black Plague kommer på markedet.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden