Peter Molyneux' Godus klarer ikke å levere det som ble lovet

Kickstarter-prosjektet har møtt store hindre.

22cans

Peter Molyneux' nyeste spill, Godus, er i en litt kinkig situasjon akkurat nå. Det Kickstarter-finansierte strategispillet har egentlig ligget så å si brakk i noen måneder nå, og det har vært vanskelig å få et innblikk i hva som egentlig skjer hos utvikler 22Cans.

Ulv, ulv, Godus.

Rock Paper Shotgun trakk spillet frem i søkelyset mandag, og pekte da på at utvikleren nylig har ytret at flere av delmålene fra Kickstarter-kampanjen kan bli vanskelig å gjennomføre, om ikke umulig. En Linux-versjon er blant det som det er veldig vanskelig å få til, siden designprogramvaren ikke støtter operativsystemet. En kunstbok er en annen ting ingen har sett snurten av.

Prosjektet har gjennomgått store interne endringer i det siste. Flere av utviklerne har forlatt selskapet, mens andre har flyttet over til det nye prosjektet toppsjef Peter Molyneux jobber med nå, The Trial.

Tror ikke vi klarer alt

Det hjelper ikke på at utviklerne har vært svært åpne om at prosjektet har vært vanskelig å bygge videre på. I en formpost har designer Konrad Naszynski – som nylig fikk innpass i utviklingsteamet – vært svært åpen om hvor store vansker prosjektet står ovenfor. Ikke minst sier han at han neppe tror at utviklerne vil klare å levere alt som ble lovet på Kickstarter-siden, og at flerspillerplanene er svært vanskelige å få på plass.

– Jeg må spørre meg selv «Hvordan kan vi gjøre det Godus er nå om til en god og fullstendig opplevelse» heller enn «Hvordan kan vi levere det vi la frem i Kickstarteren». Vi jobber med å re-evaluere hva som skal være den helhetlige retningen og sluttmålet for Godus, skrev han i innlegget.

Godus-videoen. (Video: 22cans)

I en video lastet opp 9. februar har Peter Molyneux og Naszynski utdypet situasjonen mer. Etter alt å dømme har Molyneux ikke noe å gjøre med prosjektet å gjøre lenger, mens Naszynski har fått i oppgave å bringe det hele videre. Videoen kan du se til høyre.

Ikke minst kommer Molyneux – slik han alltid gjør – med beklagelser over hvordan prosjektet har blitt nå. Som alltid har han lovet for mye og undervurdert hva som kreves for å få spillet ferdig.

– Unnskyld til alle for feilene jeg har gjort. Dere har vært harde, og det vil jeg at dere skal fortsette å være. Jeg vil ikke slutte å lage Godus på grunn av feilene som vi har gjort, men jeg vil lære av de, er hans beskjed til de som har støttet prosjektet.

Godus sanket inn 526 563 pund på Kickstarter i 2012, og ble sluppet i Early Access hørsten 2013. Frelmdeles er spillet i den tidlige betafasen. I spillet tar du på deg rollen som en gud, med et ønske om å hjelpe en gruppe mennesker overleve på en gigantisk planet.

Et av prinsippene bak Kickstarter er at man må levere det man lover, men når det gjelder spill har disse prinsippene vært litt mindre strenge enn for fysiske teknologiske duppedingser.

Vi snakket med Kickstarter om blant annet risiko og fullføring i fjor.
– Uten risikoen hadde vi bare hatt den vanlige investormodellen »

Siste fra forsiden