Phantasy Star Online: Episode I & II

Resirkulering! Nå som GameCube-en endelig har fått støtte for online-spilling, virker det noe paradoksalt at Nintendo ikke kan skilte med noen andre onlinespill enn det noe utdaterte Phantasy Star Online. Selv om Sonic Team, utviklerne bak spillet har valgt å slenge med et helt nytt eventyr kalt Episode II, er dette mer eller mindre det gamle DreamCast-spillet tilpasset Nintendo-konsollet.

Uinspirerende og spenningsløst
Etter å ha gruppert seg med tre andre spillere, forlater du lobbyen og trer inn i en slags by på romskipet Pioneer 2. Du finner ingen andre spillere her bortsett fra de tre du grupper sammen med, noe som står i kontrast til lobbyen hvor alle spillerne på samme server møtes. I byen kan du gjøre unna forskjellige ærender før velger å teleportere deg ned til eventyr-verdenen. Her finner du et vidt sortement av butikker hvor du kan kjøpe og selge utstyr, identifisere ukjente gjenstander du har funnet, og så videre. Du kan også sette penger inn på kontoen din, penger du gjerne finner nede på planeten eller tjener på å selge det du har funnet. Selve "kjøttet" i Phantasy Star Online, det spillet handler om, finner sted i et svært begrenset antall områder på planeten Ragol. Du har en skog, noen ruiner, samt noen ytterst få andre områder du skal velte deg på. Fra byen teleporterer du deg ned på det som bør kalles første bane, hvor du og dine medsammensvorende skal kjempe dere gjennom forskjellige monstre for å låse opp neste område. Områdene er i bunn og grunn grenseløst kjedelige, og du følger ganske enkelt en bestemt sti frem til slutten av området. Spillet løper som følger: Du dreper alle monstre i ett område, samler sammen eventuelle gjenstander du finner, for så å gjenta det hele i neste område. Kampene er stort sett like kjedelige samme hva slags klasse du spiller. Monsterne beveger seg som sirup, kampsekvensene er grenseløst langtrukne og trege - ja, som et kampspill er Phantasy Star Online en ren skuffelse. Her må du for all del ikke forvente deg slåssing i kjent Tekken-stil. På slutten av hvert område møter du en kjempe, som egentlig er det eneste avbrekket fra det ellers kjedelige gameplayet. Når alt dette er sagt, er det viktig å gjøre det klart at spillet blir bedre jo dypere du kommer inn i det. Det tar likevel aldri av, og føles som regel platt og meningsløst - høy gjespefaktor med andre ord.

Poenget i spillet er naturligvis å utvikle figuren din. Det kan du gjøre både off- og online. Det du simpelthen gjør er å spille gjennom spillet om og om igjen, og gradvis forbedrer figuren din. Etter som du stiger i erfaringsnivåer, blir dine generelle egenskaper forbedret. Gjenstander er som alltid i fokus, og disse ligger skjult i kasser som er spredd rundt i verden. Disse knuser du, for så å plukke opp det som den eventuelt inneholdt. Episode-konseptet er enkelt. Episode I er det klassiske Phantasy Star Online-spillet, mens Episode II er noe nytt som et slengt inn i samme pakke - eksklusivt, kan en vel si. Episode II er så og si identisk med den første, bortsett fra nye områder og til dels forbedret grafikk. Likevel er ikke Phantasy Star Online noen grafisk perle. Det er egentlig veldig simpel, spesielt den første episoden. Områdene er simple og begrensede. De inneholder ingen imponerende geografi eller scener som tar pusten fra deg. Unntaket er noen få områder i Episode II, men for øvrig er dette et spill som ligger litt over middels når det gjelder grafikk. For all del, det er ikke stygt. Det fungerer, men er lite banebrytende. Heldigvis holder ytelsen seg konstant. Heller ikke lydmessig har Phantasy Star Online noe spesielt å stille med - tidvis vakker musikk, dessverre litt begrenset, og lyd som bare er der for å være der.

Det er egentlig ikke så altfor mye positivt å si om Phantasy Star Online, til tross for at det egentlig er et ganske banebrytende spill, samt er det eneste onlinespillet tilgjengelig til GameCube. Dette er et spill for Diablo-fanatikere, folk som kan gjøre det samme om og om igjen, drepe time etter time, uten å kreve noe særlig effekter eller gameplay-variasjon. Det som likevel er det mest irriterende med Phantasy Star Online er måten kommunikasjonen med de andre spillerne foregår. Siden Nintendo foreløpig ikke selger GameCube-tastaturet i Norge, må du skrive inn meldinger med håndkontrollen. Med mindre du har IQ som en brennmanet, tar det ikke lang tid før du kaster håndkontrollen i veggen i rent raseri. Å sitte og skrive bokstav for bokstav hører virkelige ikke hjemme i et onlinespill, og resultatet er ofte et uforståelig og irriterende SMS-språk som hører best hjemme på mobiltelefonen til ei jente i klasse 8B. Du kan riktignok velge mellom et begrenset spekter av Nintendo-skapte ord, men også dette er langtrukkent, og som regel finner du ikke det du trenger. Xbox-versjonen av spillet, med full støtte for Xbox Live og derfor også stemme-kommunikasjon, skal etter alt å dømme lanseres etter hvert. Phantasy Star Online til GameCube er rett og slett et enormt irritasjonsmoment. Og selv om du greier å se forbi dette, åpner det seg et spill som føles utdatert, kjedelig og som tydeligvis har forlatt sin tidligere storhetstid på det kondemnerte DreamCast-konsollet. Velger du likevel å prøve deg, til tross for denne omtalen som bør kunne kalles en advarsel om holde deg vekke fra spillet, skal du vite at du ikke er alene. Phantasy Star Online er et veldig populært konsept, med svært mange spillere. Det er bare så synd det er så lite innbydende til nye spillere. Vårt beste råd til utviklerne: Slutt å melk stjernekua, og lag en oppfølger en gang for alle.