PlanetSide

Begge er såkalte massive onlinespill, hvor hele herligheten utspiller seg på nettet sammen med tusenvis av andre krigshissige mennesker. Men i stedet for å droppe deg ned i en verden hvor du mer eller mindre skal klare deg selv fra bunnen av, plasserer PlanetSide deg i hendelsenes sentrum fra da èn. Sammen med andre krigskamerater skal du utøve hardbarkede kamper på planeten Auraxis overflate. Her kjempes det med nebb, klør og maskinpistoler om de mange basene spredd utover spillområdet, og det er opp til deg å finne din rolle i det krigsherjede samfunnet. En simpel infanterist, eller en høytflyvende transportpilot? Med PlanetSide har de talentfulle utviklerne hos Verant skapt en tilnærmet lik perfekt spillopplevelse. Til tross for svakheter, og det som kan oppfattes som et noe repetivt gameplay, er PlanetSide alt det mange har drømt om. Og litt til.

En ekte banebryter?
Mens PlanetSide langt i fra er det første skytespillet i verden, og heller ikke det første som tar morsomhetene på nett, går det inn i historien som et av pioneerene i sjangeren. Mange vil nok finne litt av Counter-Strike og Tribes 2 i spillet, men ulikhetene er også svært markante. I stedet for å la deg rote rundt på et begrenset område sammen med et titalls andre spillere, blir du i PlanetSide satt ut i en enorm verden sammen med et tusentalls andre krigsfantaster. Og det primære målet er ikke lenger å drepe så mange som mulig, detonere bomber eller rappe flagget fra motstanderne. Denne gangen handler det utelukkende om landområde. Mer landområde betyr mer makt og en større grunn til å juble hemningsløst. I en verden delt opp i kontinenter, hvor hvert av disse inneholder omtrent et dusin baser og andre installasjoner, gjelder det å eie så mye som mulig - og helst mer enn dine konkurrenter. På Auraxis, PlanetSides spillverden, lider alle av krigens smerter og skrikende ansikter dag og natt. Det slutter aldri, og landområdene skifter hender raskere enn andre skifter undertøy. Å kalle PlanetSide banebrytende er et både-og. Mens PlanetSide utvilsomt er det første i sin sjanger som utfører det på en kvalitetsmessig god måte, går nok prisen til det noe beryktede World War II Online. Spillet er så og si identisk med PlanetSides oppbygning, der du blir en del av en gigantisk krigsmaskin og hvor målet er å eie så mye landområde som mulig. Men PlanetSide gjør det bare så altfor mye bedre.

Blant all historiesludderet har du kanskje forstått at PlanetSide handler om å kjempe om baser. Banalt sier kanskje du, herlig enkelt sier jeg. PlanetSides urokkelige styrke er å gi spillerne et enkelt rammeverk, og la spillerne skape sin egen fest. Det hele begynner med å måtte velge side, samt å måtte gå gjennom en ikke spesielt komplisert prosess for å skape figuren du skal spille. Du har tre sider å velge mellom: Terran Republic, Vanu Sovereignty og New Conglomorate. Alle har sine fordeler og ulemper, men balansen er alltid tilstedeværende. Akkurat det er kanskje viktigst i slike spill, og det som får potensielle spilleres mest kritiske ugleblikk, og derfor er det en glede å kunne si at PlanetSide sporter kanskje det mest velbalanserte gameplayet sett i et onlinespill - allerede så tidlig etter lansering. Ingen av dem har fordeler som kan være direkte skadegjørende for en annen part, og mens Vanu Sovereignty fokuserer på fremmedteknologiske våpen, kan Terran Republic skilte med våpen som skyter raskere, men som ikke gjør like mye skade som våpnene til de andre to. Denne balansen gjennomsyrer hele spillet, og selv om det kanskje kan gå på bekostning av hvor eksotisk hver side kan være, er det en klar fordel for spillerne. Straks du har valgt side, går du i gang med å velge navn og utseende. Det er ikke spesielt mye å velge mellom egentlig, men når det er sagt bør det gjøres klart at utseendet ditt spiller svært liten rolle inne i selve spillet. Stort sett hele tiden går du med en eller annen form for hodebeskyttelse, og som regel dekker denne ansiktet ditt. PlanetSide er kanskje en blanding av rollespill og skytespill, men sistnevnte er nok den klare dominanten.

Krigen et museklikk unna
Mens andre onlinespill ville latt deg være en ubetydelig, svak liten idiot fra starten av, er du i PlanetSide uvurderlig straks det hele begynner. Når du har valgt server, side, navn og utseende - blir du plassert i et område kalt the Sanctuary. Dette er rett og slett din sides frisone, hvor ingen motstandere kan sette sin fot. Spillverdenen er delt opp i kontinenter, og hver side har et kontinent med tre baser. Disse kontinentene er altså umulig å invadere for de andre sidene, og det er her du vil gjøre unna eventuelle ærender før du går ut i krig. En base her består av forskjellige installasjoner som skal hjelpe deg på vei. Du har et treningsområde, hvor du blant annet kan jobbe med dine skyteferdigheter. Det er også verdt å nevne at det følger et omfattende hjelpeprogram med PlanetSide. Her vil du kunne gå gjennom forskjellige oppdrag, før du kobler deg opp mot de offisielle serverne, og lære absolutt alle spillets fasetter ved hjelp av en koselig fortellerstemme, og det anbefales naturligvis at alle tar en titt på dette før de kaster seg hodestups ut i den virkelige krigen. Bortsett fra treningsanlegg, finner du også et område hvor du kan skaffe utstyr og sertifiseringer, noe vi skal snakke om litt senere. Du har også et utskytningsanlegg for HART-skip, hvilket betyr noe så fint som High Altitude Rapid Transport. Disse går med jevne mellomrom, og ved å borde at av disse får du selv velge hvor på planeten du skal bli droppet. Dette er en rask måte å komme seg til fronten på, men er ikke den eneste.

Spillere kan selv kontrollere sitt eget transportfly, kalt Galaxy, som har muligheten til å huse et stort antall soldater, samt et kjøretøy. Å komme seg ut i krig er en enkel sak. Hvert kontinent har gigantiske portaler som fører til andre kontinenter. Ditt eget hjemmekontinent har selvsagt disse portalene, og det er bare å trå inn i dem til fots, med fly eller landbaserte kjøretøy. Når du så dukker opp på et annet kontinent, gjelds det å samkjøre angrep på basene. Hvis hver spiller skulle prøve seg på forskjellige baser, ville angrepet raskt falt i fisk. PlanetSide gir spillerne mulighet til å slå seg sammen i grupper, såkalte "squads" eller "outfits". Førstnevnte er små, temporære grupper som kan ha maksimum ti medlemmer. Sistnevnte er der i mot enorme organisasjoner, eller klaner om du vil, som formodentligvis kan inneholde et ubegrenset antall medlemmer. Fordelen med å slå seg sammen med andre på denne måten, er å lettere kunne slippe til der de store invasjonene vil være, og derfor oppleve mer spenning. Du har også muligheten til å sende meldinger til alle medlemmene av din gruppe, og lederne har en bedre mulighet til å fortelle hvor de forskjellige soldatene behøver å være. På denne måten er det lettere å samkjøre angrepene, og mer effektivt bryte ned fiendens forsvarslinjer, ta over baser - og på den måten ta over kontinentene. Å lede "squads" vil etter hvert gjøre at du stiger i rang som sjef. Dette vil gi deg spesielle egenskaper, slik som å kunne sette opp knutepunkter på kartet. På den måten vil dine undersåtter lettere kunne finne ut hvor de bør være. Å komme seg inn i kampens hete er relativt enkelt i PlanetSide, og ventetiden er derfor, heldigvis, svært liten. Du kan eksempelvis velge å bli sendt direkte inn i kamp via noen få museklikk, skulle du ønske det. Da har du riktig nok ingen kontroll på hvor du ender opp, men poenget er at det alltid vil være spenning å finne så fremt du ønsker det. Og det er en kvalitet PlanetSide kan si seg stolt av å ha.

Kampen om land
Du har til alle tider tilgang til et oversiktskart over planeten. Du kan videre klikke deg inn på et kontinent, hvor du da vil få et detaljert overblikk over dets geografiske oppbygning og basene som er plassert der. Hvilken side hver base tilhører vises med forskjellige farger, noe som gjør det lett å ha en viss oversikt om hvem som eier hva. Hvis din side greier å knipe alle basene på et kontinent, vil hele kontinentet bli farget i deres farge, noe spillerne kaller "lockdown". Hver base er forskjellige typer installasjoner, hvor du eksempelvis finner forskningsinstallasjoner, kraftstasjoner, militærbaser og så videre. Hver base ser noenlunde forskjellig ut, men de fleste vil si seg enige i at de kunne ha vært mer unike. Etter hvert begynner du å se likhetene på dem innvendig, og utvendig er alle sammen mer eller mindre fullstendig identiske. Det ville kanskje vært naturlig å slå ned på dette med engang, men faktumet er bare det at det ikke er mulig å irritere seg over det. Du begynner å sette pris på å kunne finne veien rundt i basene og å ha en viss oversikt over hvor du kan gjemme deg. Hver base trenger også energi for å kunne operere, og hvis den går tom for energi mister du basen - den blir altså nøytral. Energi kan fylles på ved hjelp av spesielle kjøretøyer kalt ANT, som igjen står for Advanced Nanite Transport. For å ta over en base må du hacke deg inn i basens kontrollterminal, som vanligvis er godt skjult. Du trenger et spesielt hackeverktøy for å gjøre dette, og vanligvis tar det opp i mot femten minutter før basen har blitt overført til din side. Og det kan bli femten brennhete minutter.

Sertifiserte soldater
Når det gjelder PlanetSides rollespillfaktor, er den ikke spesielt høy. Likevel har du en viss følelse av å utvikle figuren din, noe som skjer gjennom sertifiseringer og såkalte "battle ranks". For hver base du er med på å ta (det holder å være i basen i det hackingen er utført) og for hver soldat du dreper, får du erfaringspoeng. Etter hvert går du altså opp i rang, som er PlanetSides svar på typiske rollespillnivåer. For hver rang du oppnår, får du ett sertifiseringspoeng, og det gjelder å akkumulere en del før du går til en sertifiseringsmaskin, da de fleste sertifiseringer krever tre-fire poeng. Det finnes en rekke av disse å investere i, og alle er fordelt på tre kategorier. Fritt forklart er det infanterist-kategorien, pilot-kategorien og støtte-kategorien. Infanterister kan sertifisere seg i forskjellig våpenbruk, innenfor felt slik som tunge våpen, anti-kjøretøy-våpen og snikskyting. Hver sertifisering åpner for å kunne ta i bruk bedre og røffere våpenkraft. Piloter kan sertifisere seg i forskjellige kjøretøy, og PlanetSide har slettes ikke få av dem. Du finner alt fra små landbaserte, sykkellignende doninger, til høy-teknologiske stridsvogner og transportbiler. Du finner også en rekke fly slik som det jager-aktige Reaver, til spionflyet Mosquito og transportflyet Galaxy. Når det gjelder kjøretøy, både biler og fly, har de fleste passasjerplasser og våpenplasser som spillere kan bemanne mens andre kjører. Å kjøre både fly og bil i PlanetSide er lett som kake, og simulator-følelsen er byttet vekk til fordel for enkel og grenseløs moro. Støtte-kategorien inneholder felt slik som hacking og medisin, hvor førstnevnte gjør det slik at du kan hacke baser lettere, mens sistnevnte gir deg mulighet til å lappe sammen medsoldater. I tillegg til disse tre hovedkategoriene, har du også mulighet til å sertifisere deg i bruken av forskjellige beskyttende uniformer.

Utover varierende beskyttelse, gir alle uniformene deg et forholdsvis unikt utseende, og de ser også mer eller mindre forskjellige ut hos alle de tre sidene i konflikten. Grafikken generelt i PlanetSide har fått mye kritikk, og selv om det slettes ikke har blitt dømt å være et stygt spill, mener jeg mye av kritikken har vært uberettiget. Når det gjelder landskap skinner PlanetSide like mye som mange andre spill. Trærne og vegitasjonen er på mange måter helt nydelig, og gir spillet en svært realistisk følelse. Stort sett hvert kontinent har sin egen stil, med snødekte fjell, dampende sumper og tørre ørkener. Trær gir en ordentlig beskyttelse for deg, og kan raskt vise seg å bli dine aller viktigste støttespillere på slagmarken. Det er med andre ord lurt å holde seg litt inne i skogen når du nærmer deg fiendtlige installasjoner, og reservere veiene til spillets mange doninger. Også figurene og kjøretøyene i spillet er flotte. De har kanskje ikke de detaljene vi kommer til å se i Half-Life 2 og andre superspill som ligger og dveler i horisonten, men tidvis kan det føles som spillet sitter på toppen av det du finner på markedet i dag. Eksplosjonene kan måle seg med det vi har sett i spill slik som Battlefield 1942, og når du først befinner deg i en het nærkamp sammen med hundrevis av andre spillere, føles det virkelig som du befinner deg i et krigsherjet område i det skuddene flyr over skulderen din og du ser kamerater bli blåst opp i luften. Lydmessig stiller spillet så og si like godt, med lydeffekter som skaper en solid atmosfære og en bakgrunnsmusikk som aldri virker gjentakende. Du har også muligheten til å kommunisere med de andre spillerne via mikrofon, og selv om det slettes ikke er en nødvendighet i spillet, er det med på å gi en særegen atmosfære i det gruppelederen beordrer alle inn i transportflyet for å evakuere området.

Konklusjon
PlanetSide er ganske enkelt Battlefield 1942 på høy-oktan. I motsetning til Battlefield 1942, som i og for seg er et suverent spill, gir PlanetSide deg et svært variert gameplay. En dag beskytter du kanskje spillere som transporterer energi mellom basene og portalene, og litt etterpå er du med i en storstilt kontinent-invasjon hvor hundrevis av spillere går mot hverandre i episk krigføring. Mange setter kanskje spørsmålstegn med hvordan forholdet mellom spillerens egne ferdigheter og hvor flink figuren din er fungerer. Svaret er tveegget. Det hjelper naturligvis å være en suveren toppkandidat i all verdens Quake-turneringer, men spillet legger likevel grenser for deg slik at det blir rettferdig for alle. Desto tyngre våpen du kan ta i bruk, noe som kommer etter hvert som du får nye sertifiseringer, desto mer kan du slå fra deg. En pistol gjør selvsagt ikke like mye skade som en varme-søkende rakett, noe som portretteres svært godt i PlanetSide. Noen vil dømme spillet på stående fot, og si at det hele er grusomt repetivt. Det er en viss sannhet i dette, men hvis en først forelsker seg i det gameplayet PlanetSide tilbyr, skal det mye til for å lande på jorden igjen. Det er unikt avhengighetsdannende, og til tross for tidvis nettproblemer (hvilket utviklerne jobber hardt med å eliminere), gir det vanligvis en balansert og rettferdig spillopplevelse. Og som alle onlinespill er det et naturlig faktum at spillet hele tiden vil bli bedre og større, noe som utvilsomt vil gi PlanetSide universell stjernestatus. I seg selv er kanskje PlanetSide som et ekte kjærlighetsforhold. Du har gode og dårlige dager, hvor de gode alltid vil veie opp for de dårlige. Og da regjerer det virkelig.

Forsiden akkurat nå

Til toppen