PlayStation 4-suksessen har gjort Sony nervøse

– Vi skjønner ikke helt hva som skjer.

Akirbs/Shutterstock.com

I det pågående konsollkappløpet er det Sonys nye konsoll PlayStation 4 som har tatt ledelsen i løypen foran Microsofts andpustne Xbox One. Allerede i februar meldte Sony at salget på 5 millioner enheter hadde forbigått forventningene.

PlayStation 4 økte forspranget utover våren, og for en måned siden meldte vi at Sony har solgt tre ganger så mye som konkurrenten det siste kvartalet, noe som riktignok også inkluderte forrige generasjons konsoller.

10 millioner solgte gjør Sony nervøse

Tidligere denne måneden kunne Sony rapportere at en ny milepæl var nådd, med et PlayStation 4-salg på hele 10 millioner på verdensbasis.

Sony Worldwide Studios-sjef Shuhei Yoshida skjønner ikke helt hvorfor konsollen selger så bra.

Nettstedet Eurogamer (via VG247) hadde nylig et intervju med sjefen for Sony Worldwide Studios, Shuhei Yoshida, hvor han blant annet snakket om det høye salgstallet. Selv synes han det er vanskelig å forklare.

– Det er simpelthen bortenfor vår fantasi. Vi er så lykkelige. Men jeg er også litt nervøs, for vi forstår ikke fullt ut hva det er som skjer. Man må jo forstå hvorfor produktene selger bra for å kunne planlegge fremtiden, sa Yoshida til Eurogamer.

Mange nye kunder

Selv pleier han å spørre journalistene som intervjuer ham om hvorfor de tror konsollen selger så bra, og folk ved Sonys markedsavdeling skal visstnok også være satt på saken. En av opplysningene som har kommet frem er at mange av dem som kjøper PlayStation 4 ikke har eid forrige generasjons konsoller i det hele tatt.

Det betyr altså at Sony nå har tiltrukket seg svært mange helt nye kunder. Dette kan igjen være en indikasjon på at markedet blant kjernespillerne er i ferd med å bli mettet, noe Yoshida mener er bekymringsfullt.

Hovedkonkuirrent Xbox One er ikke tilgjengelig i Norge enda.

– Begynner vi å gå tom for kjernespillere? Dersom vi selger så mange enheter finnes det ikke flere forbrukere vi kan selge til. Det er virkelig et skremmende bilde. Derfor ønsker vi å forstå hvem forbrukerne som vi ikke anser som kjernespillere er, sa Yoshida.

Et aspekt han ikke tar med i beregningen er selvsagt at Microsofts konkurrent ikke har blitt lansert i hele verden enda. Den kommer for eksempel først til Norge i september.

Den til nå bestselgende konsollen er PlayStation 2, som totalt har solgt over 155 millioner enheter siden lanseringen i mars 2000. Den solgte imidlertid ikke like raskt som PlayStation 4, blant annet fordi den kun debuterte i Japan, og først kom til USA og Europa senere samme år.

PlayStation 4 får stadig nye funksjoner: Snart kan du spille med en venn på nett uten at han eier spillet »

Siste fra forsiden