Podkast

Retro Crew

– Dreamcast gjorde alt riktig

Men likevel feilet Segas siste konsoll.

Evan-Amos CC-BY SA-3.0

Velkommen til den hundrede offisielle episoden av Retro Crew. I denne episoden skal vi imidlertid snakke om et helt annet jubileum, nemlig det for Sega Dreamcast sin amerikanske lansering 9. september 1999.

Denne episoden er viet til den lille konsollen som gjorde alt riktig men allikevel feilet, og hva som gjorde den så spesiell.

Satset stort på Dreamcast

Sega la alt de hadde av ressurser inn i å lage en konsoll som skulle rette opp det litt uheldige inntrykket Sega 32X og Sega Saturn hadde gitt spillere, og de klarte det i stor grad.

Gamle Dreamcast-reklamer.

Med en spillkatalog av høy kvalitet og flere innovative egenskaper var ikke «Dreamcast» helt feil navn – dette var en maskin som kunne realisere spilldrømmer. Men med PlayStation 2 rett rundt hjørnet var gleden kortvarig for Sega og tilhengerne deres, og i 2001 bestemte Sega seg for å trekke seg ut av konsollbransjen.

Men evige Sega-entusiaster som vi er klarer vi ikke å la være å tenke: hva hvis Sega hadde gått en helt annen vei og holdt seg i konsollbransjen?

For å høre lydfilen direkte må du ha Adobe Flash installert og javascript aktivt. Du kan imidlertid laste ned og spille av filen i MP3-format herfra: Last ned lydfilene i stedet.

I studio denne gangen finner vi Aleksander Hakestad, Are Ness Fløgstad og Jostein Hakestad.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew er et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Du kan blant annet treffe gjengen på Facebook. Her er de tre forrige episodene:

Lion King var et overraskende godt lisensspill
De beste tittelskjermene
Utvikleren som revolusjonerte eventyrsjangeren

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.

Siste fra forsiden