Anmeldelse

Port Royale 2

Land Ohoi! Port Royale 2 tar deg med til den tiden da det var mote å ha arr i ansiktet og papegøye på skulderen.

Side 1
Side 2
Side 3

Muligheter i bøtter og spann
Om du er flink til å lage gode handelsruter for kapteinene dine vil du likevel se at pengene etter hvert begynner å strømme inn, og heldigvis er det massevis av ting å bruke dem på. Om du ønsker å forbli en fredelig handelsmann, kan du for eksempel gå inn i vareproduksjon. Generelt er det slik at hvis du kan handle med en vare, kan du også produsere den, og her er det mye penger å hente. Råvareproduksjon er det enkleste, men også det som er minst lønnsomt. Her er det bare snakk om å finne en by hvor det er mulig å produsere det du vil, og så bygge opp produksjonsfasilitetene og sette i gang. Mer avanserte varer trenger egne råmaterialer, og det er ikke alltid at alle disse er tilgjengelige der det passer best å bygge produksjonsfasiliteter. Dermed må du importere disse råvarene selv, og sørge for at du ikke går tom, tomme fabrikker blir det raskt underskudd av.

Ting produseres imidlertid ikke av seg selv. Du må ha arbeidere, og de er det ikke alltid nok av. Dermed må du ut på leting etter ledig arbeidskraft, i form av nybyggere. Disse vil naturligvis ikke bo på gata, noe som ofte tvinger deg til å bygge hus til dem. Du må forøvrig også ha byggetillatelse for å bygge, noe som betyr at du må ha etablert et visst forhold med byen slik at det politiske miljøet der stoler på deg. Det er med andre ord mye som kompliserer sakene, og i Port Royale 2 er det definitivt ikke slik at du bare kan slenge ned noen bygninger og forvente å tjene penger på dem. Når du produserer ting må du selvfølgelig også frakte dem til andre byer for å selge dem med best mulig profitt, noe du heldigvis kan sette datastyrte kapteiner til å ta seg av.

Kuler og krutt
Hvis du synes handel og produksjon høres kjedelig ut, kan du satse på litt mer krigersk action i stedet. Pirater var en del av hverdagen i Karibien, og det kan ofte lønne seg å jakte på dem for å kapre skipene deres. De har også egne skjulesteder som du kan gå til angrep på, så fremt du vet hvor de er. Om du selv ønsker å ty til plyndring og tyveri for å tjene til livets opphold, kan du naturligvis gjøre det også. Men dette betyr selvfølgelig at du skaffer deg svært mange fiender, og da er det kanskje lurere å svippe utnytte seg av fiendskapet mellom de ulike nasjonene i spillet. En guvernør i en britisk koloni sannsynligvis vil bli svært fornøyd om du plyndrer spanske handelsskip, i og med at dette vil skade Spania som nasjon.

Dermed kan han gi deg retten til å drive "lovlig" piratvirksomhet - i stedet for å jobbe for deg selv, jobber du for det britiske imperiet. Dermed unngår du å bli sett på som en ussel kriminell, og du kan i tillegg glede deg over et godt forhold til britene. Spanjolene vil naturligvis ikke være særlig fornøyde med det du driver på med, men slik får det bare være. Det er dessuten mulig å gjenopprette forholdene til en nasjon ved å betale bøter. Hvis du virkelig tenker stort, nøyer du deg imidlertid ikke med å være en røver eller handelsmann. Port Royale 2 gir deg faktisk muligheten til å bygge opp din egen stormakt, ved å ta over de eksisterende byene en for en. Du får også (begrenset) mulighet til å grunnlegge dine egne byer.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden