Postal 2

Postal 2 trenger vel ingen introduksjon. Spillet er minst like kjent som de absolutt største titlene på PC, og grunnen er enkel: Spillet inneholder ekstremt mye vold, og vold vekker oppsikt. Spørsmålet er naturligvis om spillet kan tilby noe utover denne volden, og svaret er overraskende nok et klart ja.

Side 4
Side 5

Vice City gir mer valuta
En annen ting som gjør at spillet totalt sett ikke kommer så dårlig ut med tanke på varighet er prislappen - Postal 2 er relativt billig i forhold til andre nye spill. Mange lurer nok på om de skal kjøpe Postal 2 eller GTA: Vice City. Begge spillene setter spilleren inn i et fungerende bymiljø og gir han frihet til å gjøre hva han måtte ønske. Med unntak av at begge spillene har 18-års grense har de ikke så mye mer til felles. Postal 2 er et rent førstepersons skytespill, og selv om Paradise har mange biler er deres funksjon begrenset til bli sprengt i lufta. Samtidig inneholder Postal 2 en del sekvenser som er mye mer avanserte enn de vi finner i Vice City, og det er dessuten mulig å gå inn i praktisk talt alle bygningene i byen. Paradise er for øvrig mye mindre enn Vice City. Hvis du kun kan kjøpe ett av disse spillene er likevel valget enkelt, nemlig GTA: Vice City. Det inneholder mye mer ren moro enn Postal 2, og alle dets forskjellige kjøretøy gjør det til en sikker vinner.

Mange kommer nok til å kjøpe Postal 2 kun på grunn av den ekstreme volden i spillet. Det er litt dumt, egentlig, for hvis du regner med at volden i seg selv skal kunne underholde deg så lenge et moderne spill bør kunne underholde deg tar du skammelig feil. Vold i seg selv er fullstendig meningsløst, og ingen ønsker vel egentlig å kaste bort tiden sin på en meningsløs aktivitet. Det som gjør at jeg likevel anbefaler dette spillet til fans av sjangeren (vel og merke de over 18 år) er at under den voldelige overflaten befinner det seg faktisk et ganske solid og godt spill. De som er lei av skytespill som praktisk talt er på skinner og som liker den friheten GTA-serien tilbyr vil finne mye å glede seg over i dette spillet. Postal 2 belønner spillere som mener veien til målet er like viktig som målet i seg selv. De som spiller kun for å komme igjennom spillet vil komme gjennom det innen et par dager og vil antakelig bli ganske skuffet selv om de nok vil oppleve noen spektakulære og humoristiske sekvenser underveis. De som imidlertid tar seg bryet med å utforske Paradise vil oppdage at underholdningsverdien til spillet øker proporsjonalt med utforskertrangen deres. Og til slutt: Ikke ta det alvorlig, det er bare tull alt sammen.

Side 4
Side 5