Prince of Qin

Så, du er kommet for å lære litt om Qin-dynastiet? Vel, sett deg tilbake og lær. For ca. 2200 år siden i det gamle Kina var Qin-dynastiet, og det er i denne tidsepoken Prince of Qin utspiller seg. Som keiserens største sønn, Prince Fu Su, har du enorm makt i dynastiet. Veldig lite er kjent om prinsens tidligere år, men moren var en av imperiets konkubine.

Baldur's Gate møter Diablo II
Det første som dukker opp er en nydelig intro med topp grafikk, men den var litt uklar og det var vanskelig å forstå hva som skjedde. Etter å ha sett den ferdig kom jeg videre inn til hovedmenyen og kunne starte spillet. Her fikk jeg med en gang en følelse av å spille Baldur's Gate, helt til jeg møtte en fiende som minnet meg ganske mye mer om Diablo II. Du tåler i enkelte situasjoner alt for mye for at dette kan kalles et rollespill, som Baldur's Gate. På den annen side, du har et stort kart og en enorm mengde med NPC-er (Non Playing Characters) som gjør at spillet skiller seg ut fra Diablo II igjen.

Dette må rett og slett sies å være en blanding av de nevnte titlene. Det virker som om spillet er feil balansert. Du kan møte 6-8 soldater og drepe disse enkelt alene, mens på andre plasser holder det å møte 2 banditter som slakter deg og resten av laget ditt rett ned. Dette kan være veldig irriterende om du ikke har lagret på en stund. Med såpass mye snakking kan det fort bli kjedelig om du er nødt til å gå gjennom de samme samtalene en gang til grunnet dødsfall og mangel på lagring i det siste. Regelen må nesten være å lagre ofte og benytte deg av flere lagrede spill underveis, i stedenfor å lagre over og over på samme plassen.

Fu Su er paladin, og det betyr at du kan lage deg eget utstyr hvis du bare finner komponentene. Dette kan være stein, pels, tre og knokler. Hvor god tingen du lager blir avhenger av din kunnskap i håndverksvirksomhet, samt kvaliteten på råvarene du bruker. Råvarene kan også ha spesielle egenskaper, som f.eks. frost. Bruker du en slik når du lager deg rustning vil du få ekstra beskyttelse mot frostangrep, mens i et våpen vil du gjøre ekstra frostskade når du angriper. Det er alt i alt fire typer elementer i spillet og disse er flamme, is, jord, metall og skog. Disse kan kombineres på forskjellige måter for å gjøre enda mer skade og det er opp til deg å oppdage hvordan.

Du bør passe på hva du sier og hvem du sier det til, for alt du gjør kan være med på å forandre spillets gang. Du får en masse oppdrag etter hvert og du kan gjøre feil, og dermed spolere hele oppdraget. Med mindre du har lagret og kan gå tilbake på den måten er du fortapt. Et mislykket oppdrag kan ikke gjøres om igjen. Dette er noe som er med på å skape realisme, noe som er helt fjernet i Diablo II hvor hele poenget er å drepe alt du ser. Du har en logg som lagrer viktig informasjon og en liste over oppdrag du har klart, samt en liste over oppdrag du holder på med. Det jeg savner er en plass hvor du kan se hva oppdragene går ut på, for dette blir nemlig ikke lagret i verken logg eller listen over oppdrag. I alle fall ikke på alle oppdragene.

Et annet problem er at teksten som står i listen over dine nåværende oppdrag er ganske dårlig skrevet med tanke på formulering av setninger. Det kan rett og slett se ut som om utviklerne har hatt språkproblemer. Dette gjør ikke kampen mot Baldur's Gate og Neverwinter Nights noe enklere, da sistnevnte har utrolige tekster som er skrevet som en bok. Historien i dette spillet høres mer ut som som historien i en eller annen b-film. En annen ting jeg vil utsette på er måten du velger karakterer mens du spiller. Det har flere ganger skjedd at jeg har gått rundt med bare en person, og trodd at jeg hadde med hele gruppen. Dette er noe du blir vant med etter hvert, som i de fleste spill, regner jeg med. Vanskelig å finne gjenstander som er på bakken? Nei, her kan du bare trykke ned en tast og en liste over gjenstander i nærheten dukker opp på skjermen. Trykk på den du vil plukke opp, og den i gruppen som er nærmest går bort og plukker opp. Bra!