Pro Cycling Manager 2006

Thor Hushovd avsluttet årets Tour de France med stil. Med Pro Cycling Manager 2006 kan du fortsette moroa.

Mat og drikke

Rytterne må få inn nok væske og mat på etappene for å kunne yte sitt beste. Mulighetene for dette er begrenset, noe som gjør at du må tenke strategisk i forhold til det å gå i brudd og holde et høyt tempo. Positivt i seg selv, men nå er det slik i virkeligheten at du kan hente forsyninger i følgebilen. Dette savner jeg i Pro Cycling Manager, for her hadde jo hjelperyttere fått gjøre jobben sin i større grad. Pass på at du beskytter dine viktigste syklister med disse hjelperytterne, og at du holder deg langt fremme i feltet. Spesielt på brosteinsetapper er nemlig faren for velt stor.

Pro Cycling Manager har de fleste lisensene på plass, blant annet den viktige Tour de France-lisensen. Det er ikke dermed sagt at alt stemmer 100 prosent. Flere ryttere har såkalte nestennavn, slik som Azuvedo fremfor Azevedo. Det samme gjelder enkelte lag, og Discovery Channel blir for eksempel Lost Channel. Flere av rytterne mangler også portrettbilder. Alt dette tar vekk litt av realismen, men det er heldigvis enkelt å rette på. På nett, spesielt det offisielle forumet, finner du alt av nedlastbart materiale for å pusse opp spillet. Legg merke til at lite av dette er utviklet av Cyanide, men min erfaring med forumet er god. Dermed skal det ikke mye til før du har alt slik det burde ha vært i utgangspunktet.

Gammeldags

Visuelt er det ikke veldig mye som imponerer med Pro Cycling Manager, uten at det gjør så veldig mye. Men jeg stusser litt over de lange lastetidene før hvert ritt, er det virkelig så mye for PC-en å tenke på? Videre opplevde jeg et par stygge feil, slik som at spillet lukket seg helt på den tredje etappen av Tour de France flere ganger etter hverandre. Slikt er ikke holdbart. Dessuten kunne man gjort mer ut av å identifisere rytterne som unike, og ikke en gjeng svakt animerte kloner.

Musikken i dette spillet er som i de tidligere spillene i serien, og suger fortsatt like hardt. Du kan selvsagt skru den av, men det blir liksom ikke helt det samme. Det forferdelige lydsporet er nemlig en helt essensiell del av Pro Cycling Manager, i hvert fall for en som har fulgt serien en stund. Kommentatoren har fått en liten oral ansiktsløftning, uten at jeg blir blåst av kontorstolen av hans betraktninger. Ellers er det lite lyd å melde om på landeveien, noe som er like greit.

Flerspillerdelen tilbyr sykkelmoro over lokalt nettverk så vel som Internett. Du har stort sett de samme mulighetene her som når du spiller alene, men det er vel så morsomt å ha andre uforutsigbare menneskelige spillere i feltet. Hvis du finner en kløktig motstander kan hvert ritt bli et slag sjakk, der dere lurer på hverandre fra start til mål. Uhyre morsomt og spennende, de gangene hakking ikke ødelegger opplevelsen. Over nett er risikoen til stede for omganger som nesten blir uspillbare på grunn av hakking – noe som ikke burde skje.

Fokuset på detaljer har blitt enda større i Pro Cycling Manager 2006, og lisensene flere. Ellers er det lite som skiller dette spillet fra tidligere utgaver. Cyanide utvikler tittelen i riktig retning, men de kunne med fordel rettet opp småfeilene sine litt hurtigere. Spesielt managerbiten er mangelfull, og her skulle mulighetene for detaljstyring vært langt større. Kanskje man kan kikke på Football Manager 2006, og lære litt av Sports Interactive? Uansett er det ingen tvil om at dette er et spill enhver sykkelfan bør ha i hylla. Du kan på en måte skape dine egne TV-opplevelser, og det er utrolig tilfredsstillende når lagets strategi klaffer perfekt. Gjør som Thor Hushovd du også; slit deg sanseløs på et sykkelsete (les: kontorstol) i sommervarmen – gjerne med fire pils og en pizza som tilbehør.