Pro Evolution Soccer 2

Pro Evolution Soccer 2 er Konamis siste tilskudd til sin serie av fotballspill. I fjor kom Pro Evolution Soccer ut og forbløffet fotballgamere verden over med sin realistiske og nøyaktige måte å representere vår elskede sport på. Spørsmålet blir naturligvis om oppfølgeren også klarer å levere varene. Definerer du deg selv som en fotballfan er dette en tittel du helt klart må se nærmere på.

Tar steget videre
Pro Evolution Soccer ble i sin tid hyllet for å ha gitt oss muligheten til å virkelig ta kontrollen over hva som skjedde på fotballbanen med sine presise lobber og frekke gjennombruddpasninger. Nå har man tatt steget videre og levert et spill spekket med enda flere muligheter. Tiden det tar fra du frenetisk trykker inn kommandoene på Dual Shock-kontrolleren til spilleren faktisk gjør hva du ønsker har så og si blitt fjernet, noe som igjen gir oss et mer responsivt gameplay anmelderen aldri har sett maken til. Har du sparket ballen litt for langt foran deg og ser at motstanderen nok vil snappe den opp kan du slenge ut et bein for i siste liten sende ballen til en lagkamerat mens du selv såvidt rekker å hoppe over taklingen til forsvareren.

For å komplimentere den nye måten å spille på har det blitt lagt til en horde med nye animasjoner. Du er kanskje vant med fem forskjellige skuddanimasjoner i et spill? Hva med 20? Eller 30? Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange som finnes i PES2 enda, for til tross for mange timer med intense bataljer på gressmatta har jeg enda ikke sett alle. Her stusses baller med hårlugger, bein slenges inn for å sende den lave corneren i mål og vristskuddene fyker mellom treverket. Selv om dommeren blåser i fløyta eller ballen går ut over sidelinjen stopper ikke livet på banen. Spillerne kan frustrert riste på hodet etter å ha bommet på åpent mål er slukøret luske ut for å ta den påfølgende corneren. Du har ikke spilt fotball på TV-en før du har spilt PES2.

Måten dommerne oppfører seg på er blant de tingene som virkelig har blitt forandret siden forrige versjon. Tiden da du ble utvist så fort du taklet en spiller litt hardt er borte, og kommet er muligheten for å ta en "Vinnie Jones" når dommeren ikke følger helt med. Offside er heller ikke lenger noe som avgjøres automatisk, men en frittstående dommeravgjørelse som alt annet. Nå må ballen spilles og forsvarerne rekke opp hånden før det blåses av. Noen ganger skjer det spontant, andre ganger kan det gå flere sekunder før dommeren bestemmer seg. Akkurat slik som i det virkelige liv med andre ord. Forrige versjon ble kjent for hvor hardt man måtte jobbe for å score mål, men denne gangen har det tydeligvis blitt lagt mer vekt på å lage et offensivt spill. Som en følge av at spillet er mer responsivt er det nå fullt mulig å drible seg gjennom midtbanen før man sender en presis gjennombruddsbal i bakrommet, selv om det er langt fra enkelt. Det er også nå en reell mulighet for at frispark på sekstenmeteren fører til mål, noe som før nærmest var å regne som en umulighet. Morsomt å se er det også at skudd avfyrt inne i en mølje kan ende på helt uforutsigbare plasser.

Det er ikke lenger slik at ballen enten går ut til reddes eller går i mål. Ballen kan skytes i ryggen eller beinet til en forsvarer for så å treffe en annen intetanende spiller før den så triller ut til en corner. Mengden av nye animasjoner koblet med denne uforutsigbarheten gjør at ingen matcher føles like, og ingen mål ser like ut. Jeg kan ikke annet enn applaudere Konami for å kunne tilby oss fotballfans en så knakende morsom spilleopplevelse. Til tross for at det offensive spillet har blitt tillagt mer vekt har jeg enda ikke funnet en måte å gjøre "møkkamål" på. Når jeg skriver møkkamål tenker jeg på svakheter i spillet man kan utnytte for å nærmest være sikker på scoring hver gang. At det nå er mulig å lage mål bare på grunnlag av spillernes enkelt ferdigheter gir oss mer målrike matcher, og også muligheten til dramatiske opphentinger. Du kan ikke lenger føle deg trygg selv om du leder med to mål og det er ti minutter igjen. Likevel er det langt igjen til vi ser FIFA-seriens kampresultater, for selv om du nå kan score et par kjappe mål hører til sjeldenhetene at det blir mer enn et par-tre mål i en kamp. Godt å se er det også at loade-tidene har blitt forbedret kraftig, og det går nå ikke mer enn et par sekunder fra du gjør dine valg til spillet er klappet og klart til fotballkampen.

Til tross for alle forbedringene i denne versjonen vil de som har spilt Pro Evolution Soccer fort kjenne seg igjen i kontrollene. Alt det du har lært fra forgjengeren er tilbake i ny drakt, i tillegg til et par nye heftige finesser. Spillet er på en måte den ultimate oppfølger. Den forkludrer ikke det som gjorde opphavet så genialt, men den forbedrer det som var bra fra før og gir oss mer av alt. Personlig ser jeg allerede frem til Pro Evolution Soccer 3 ene og alene fordi jeg ikke helt kan forestille meg hvordan Konami nok en gang kan gi oss den beste fotballopplevelsen tilgjengelig på noen konsoll.