Pro Evolution Soccer 2

Pro Evolution Soccer 2 er Konamis siste tilskudd til sin serie av fotballspill. I fjor kom Pro Evolution Soccer ut og forbløffet fotballgamere verden over med sin realistiske og nøyaktige måte å representere vår elskede sport på. Spørsmålet blir naturligvis om oppfølgeren også klarer å levere varene. Definerer du deg selv som en fotballfan er dette en tittel du helt klart må se nærmere på.

Fiffige oppdateringer
Grafikken i PES2 er ikke nevneverdig forbedret fra fjorårets versjon, men det betyr ikke at den skuffer. Alle spillerne er skarpe og de aller fleste ligner svært mye på sine analoge alter ego. Du kan se at Konami har satser mer på å gi oss følelsen av at dette virkelig er gressets helter fremfor å forbedre små tekniske detaljer. Dette var nok lurt siden det gir deg en god følelse når det faktisk ser ut som om det er Beckham som skyter frispark og at det er Henry som setter fullt fart mot mål. I spillet har Beckham sommerens mye omtalte hanekam frisyre, noe som alle fotballfolk vet ikke er helt korrekt lenger, men det er nok ikke så greit å få frisyren rett når karen skifter hårpryd oftere enn han scorer mål. At ikke alle spillere er like høye har man også tatt hensyn til, og i hodedueller mellom Owen og Adams kan du ikke gjøre annet enn å synes litt synd på småen. Det største ankepunktet når det gjelder grafikken er tilskuerne.

I stedet for å forsøke å 3d-modellere de har man også i denne versjonen valgt å representere tilhengerne med en flat 2d-grafikk. Det passer overhodet ikke inn, og spillet klarer ikke i et sekund å overbevise deg om at dette faktisk er levende folk. Man har riktignok lagt til effekter som røyk og raketter på tribunene, men uten særlig hell i realismeøyenmed. Det er ikke så ofte du tar deg tid til å kikke på supporterne, men de gangene de fyller TV-skjermen gjør de en god jobb med å bryte ned illusjonen av at du faktisk spiller fotball. Lydmessig har man likevel tatt tilskuerne et steg videre ved å gi deg muligheten til å velge hvem de skal holde med. Du kan godt forlange at de alltid skal heie på deg, men for de mer sadistiske blant oss kan man også velge seg et konstant fiendlig publikum. Når sant skal sies er det ikke lite moro å dra vekk to forsvarer og banke ballen i mål mens publkum på alle kanter stemmer i en unison pipekonsert.

Noen små irritasjonsmomenter er dessverre til stede. Fortsatt har AI-ens keepere en fæl tendens til å kunne plukke opp baller som kommer fra egne forsvarer. Dataen vil nok skylde på at det var et ufrivillig tilbakespill, men jeg vet nok bedre! Den dårligst gjennomførte biten i PES2 er kommentatorene. Til tross for iherdige forsøk på å sprøyte liv inn i matchen høres du både kunstige og malplasserte der de skriker ut sine meldinger. Tonefallet de prater i er også i de fleste tilfeller mer komisk enn engasjerende, og etter et par matcher er ikke veien lang til mute-knappen. EA har i mange år hatt tolererbare kommentatorer til sine spill, og her har Konami fortsatt en god del å lære. Heldigvis kan man velge å skru av kommentatorene slik at lydbildet bare fylles av spark på ballen og sus i treverket akkompanert av engelskmenn med ølmage.

Alt i alt er PES2 et glimrende fotballspill som klarer det umulige, å overgå det allerede glimrende Pro Evolution Soccer. Er du lei av EA sine arkadepregede spill eller rett og slett er ute etter det spillet som best viser hvordan det er å spille fotball er PES2 spillet for deg. Tittelen er ikke uten sine skjønnhetsfeil, og er du helt avhengig av å spille med lag som heter det de gjør i virkeligheten må du nok heller se på FIFA-serien for å tilfredsstille fotballtørsten. Uansett må jeg si at når du er på jakt etter et fotballspill er det til slutt bare en ting som teller; hvor moro er det å spille? Ser du på deg selv som en ekte fotballfan skylder du deg selv å kjøpe PES2, du vil ikke angre. Det lover jeg deg.