Problemfylt Half-Life 2-lansering

Årets mest etterlengtede spill-lansering ble ikke akkurat som forventet for tusenvis av brukere verden over.

I går kom endelig dagen millioner av gamere har ventet på. Godt over ett år etter den planlagte utgivelsesdatoen kom Half-Life 2 på markedet, og folk strømmet til butikkene for å sikre seg det mange tror blir et av tidenes skytespill. For noen skulle det første møtet med Half-Life 2 imidlertid vise seg å bli svært lite hyggelig, og grunnen er Steam.

I motsetning til alle andre spill som selges i norske spillbutikker, krever nemlig Half-Life 2 at du kopler deg på nettet og låser opp spillkopien din før du får spille det. I motsetning til vanlige nedlastbare sharewarespill, hvor dette er gjort i en håndvending inne fra selve spillene (eller "startup-skjermen"), må du i Half-Life 2 sitt tilfelle installere Valve sitt distribusjonssystem, Steam. Problemet er bare at for svært mange brukere verden over nektet Steam å fungere skikkelig, og de ble sittende med en lovlig kjøpt Half-Life 2-kopi som de ikke kunne spille.

Reaksjonene har naturligvis ikke lagt vente på seg. Mange reagerte allerede før lanseringen på at de ville bli tvunget til å gå online for å aktivere en butikkjøpt kopi av spillet (noe som for de aller fleste representerer ekstra bry, samtidig som det er direkte problemfylt for folk uten internettoppkobling hjemme), og når systemet attpå til ikke fungerer som det skal, og folk blir sittende i timevis uten å kunne kjøre spillet de har kjøpt, er forståelig at skjellsordene har haglet mot Valve det siste døgnet.

Nå ser det heldigvis ut som de verste problemene har blitt rettet, og at de som har hatt problemer kan begynne å spille det. Forhåpentligvis er spillet verd ventetiden, men den store ironien er naturligvis at det allerede er i ferd med å bli knekket av pirater, og at det sannsynligvis ikke er lenge til folk kan laste det ned fra nettet, uten noen av de problemene ærlige kjøpere har fått.

Siste fra forsiden