Project Eternity-budsjettet vokser seg stort

Obsidians nye rollespill blir langt større enn opprinnelig planlagt.

Da rollespillutvikleren Obsidian dro til folkefinansieringsnettstedet Kickstarter for å skaffe budsjett til å lage et tradisjonelt, isometrisk rollespill fikk de umiddelbar suksess. Det opprinnelige målet på 1,1 millioner dollar, eller omtrent 6,4 millioner norske kroner, tok ikke mer enn cirka én dag å oppnå. Siden den tid har pengegavene fortsatt å renne inn, og per nå har Obsidian samlet sammen over 2,2 millioner dollar, altså rundt 12,5 millioner kroner.

Med 13 dager igjen av kampanjen har altså Obsidian nådd alle de opprinnelige ekstramålene sine. Det vil si at vi kan se frem til versjoner for både Mac og Linux i tillegg til Windows-utgaven, en utvidet historie, en ny fraksjon, to ekstra klasser, to ekstra raser og tre ekstra følgesvenner. I tillegg vil vi få mulighet til å skaffe oss et hus i spillet, hvor vi blant annet kan lagre ting og være sammen med følgesvennene.

Rollespill og kart. Den perfekte kombinasjonen.

Siden Obsidian gjerne vil ha mer penger, har de satt opp noen nye ekstramål. Om de klarer å samle 2,3 millioner dollar vil de legge til tre ekstra utfordringsmoduser, slik at de som vil gjøre ting ekstra vanskelig for seg selv, eller spille gjennom spillet flere ganger, får en interessant utfordring. Dessuten skal vi få nye «gudeaktige» raser, inspirert av raser som aasimar, tiefling og genasi fra Dungeons & Dragons. Ved 2,4 millioner vil de legge inn muligheten til å skape nye våpen og objekter, og magisk forbedre gamle.

I tillegg legger Obsidian inn et nytt mål, som ikke har med den totale pengesummen de samler inn å gjøre, men antall «backere». Ved gaver fra 50 000 forskjellige individer, som allerede er oppnådd, får vi et dypt og utfordrende grottesystem som kan utforskes av de modigste spillerne. Hver gang 2500 nye mennesker gir penger til prosjektet, utvides dette med ett nivå. Det gjenstår altså å se hvor dypt dette systemet blir, men vi mistenker nok at navnet The Endless Paths er litt optimistisk.

Med Project Eternity prøver Obsidian å nå ut til folk som elsket de isometriske Black Isle- og BioWare-eventyrene fra slutten av nittitallet. Som mange sikkert vet består Obsidian av en god slump med utviklere fra disse tidlige spillene, og kan skryte av slike navn som Josh Sawyer, Tim Cain, Chris Avellone, Adam Brennecke og Feragus Urquhart. De viktigste inspirasjonskildene for spillet er Infinity Engine-utgivelsene Planescape: Torment, Baldur's Gate og Icewind Dale.

Les også: Planescape: Torment er relansert
Les også: Her er ti retroskatter på nettet.

Siste fra forsiden