Sniktitt

Project Entropia

Er du en av dem som spiller Monopol med ekte penger? Utdanner du deg til å bli hjelpepleier slik at du kan loppe de eldre på aldershjemmet over et slag poker? Eller kanskje du er en av de litt mer moderate menneskene som pleier å hoppe over et måltid om dagen, bare for å bruke noen få ekstra slanter på spille-automatene på Rimi? Da er kanskje Project Entropia noe for deg.

Side 1
Side 2

NetImmerse-motorens forbannelse
Jeg hadde løyet fryktelig hvis jeg hadde sagt Project Entropia er et pent spill. Det er det ikke, men det er heller ikke direkte stygt. Landskapet kan til tider se svært pent ut, med sine bølgende fjell og daler, men for det meste ser det litt grått og kjedelig ut. Byene slik som de er i trial-versjonen er søvnfremkallende, med en rekke bygninger som bare er der for å se på, og som man ikke kan gå inn i. Det er en kjennsgjerning at NetImmerse-motoren har vanskeligheter med å håndtere artiktektur. Straks du nærmer deg et byområde vil selv den kraftigste maskinen begynne å halte, noe som også er problemet i onlinespillet Dark Age of Camelot som bruker samme grafikk-motor. Utenfor byens grenser er likevel grafikken glatt og stabil.

Jeg har en relativt kraftig maskin, og selv jeg møtte problemer i by-områdene. Jeg tør nesten ikke tenke på hvordan dette vil se ut på en maskin som kun oppfyller minstekravene. Spillets modeller, figurene du og dine medmennesker er representert som, er en delt sak. På den ene siden kan de omtales som heslig stygge, med uvirkelige animasjoner og seriøse clipping-problemer. På den andre siden har du en enorm mulighet til å forme dem slik du vil, en mulighet som ikke er spesielt fremtredende i andre onlinespill. Når du først skaper din karakter (og du får bare mulighet til å skape èn foreløpig), vil du ha muligheten til å velge farge på øynene, håret, huden, og så videre. Utover dette har du også muligheten til å faktisk flytte på øynene, munnen, ørene, nesen, hårlinjen, samt å kunne forandre størrelse på de forskjellige delene av ansiktet ditt.

Du har også mulighet til å velge høyde, samt kroppsbygning - liten og tjukk, høy og muskuløs, eller hva som helst i mellom. Resultatet er at spillere faktisk vil kunne se unike ut. Inne i spillet vil du også ha muligheten til å utruste deg med forskjellige våpen, rustninger og klær, noe som videre vil bidra til ditt unike utseende. Det finnes et hav av såkalte "emotes" i spillet, hvorav alle er lett tilgjengelige fra en meny. Det finnes sikkert flere dusin til sammen, hvor mange av dem består av alt fra danse-animasjoner, til ulike måter å stå stille på. Kamp-systemet i Project Entropia er interessant, i hvertfall hvis man skal se det i forhold til andre onlinespill på markedet hvor man som regel bare trykker på en knapp, og så venter på at en av partene skal vinne. Her fungerer det mer som et skytespill, hvor du manuelt må sikte inn og skyte fienden. Det er likevel ikke bare å være rask i bevegelsene her - spillet tar for seg hvor gode din karakters egenskaper er, og dette er en viktig faktor under kampene.

Spillets detalj-systemer er faktisk lite utviklet foreløpig, selv om mye av det har et stort potensiale. For eksempel finnes det ingen nattetid, selv om utviklerne lover at dette skal legges til senere. Kommunikasjonen er også foreløpig dårlig utviklet - du kan snakke med folk i området, samt snakke direkte til en person du innleder en chat-gruppe med. Du kan ikke sende såkalte "tells" til vennene dine som kanskje er på andre siden av planeten. Dette fører til at du aldri vet når de du kjenner er inne i spillet, noe som er svært beklagelig i et spill som faktisk fokuserer på dette med å spille med andre mennesker. Du har heller ikke muligheten til å danne grupper enda, hvor spillerne i den deler utbyttet og ansvaret i kampene.

Resultatet er derfor at den som utfører det fellende skuddet på et eller annet monster, får utbyttet i form av penger og gjenstander. Dette aspektet er som regel det aller viktigste i onlinespill, og vi får bare håpe på at utviklerne kommer til å legge det inn før spillet slippes. Siden spillet finner sted i "virkeligheten", rettere sagt på en annen kolonisert planet, finner du ingen form for magi her. Utviklerne har eller valgt å ta Anarchy-vrien (i Anarchy Online har du nano-programmer, ikke trylleformler) og innfører konseptet "MindForce". Dette er så å si en form for psykisk-kraft. Likevel, heller ikke dette aspektet har blitt en del av spillet enda, men utviklerne lover det kommer etter hvert. Som i alle andre onlinespill må du før eller senere se døden i øynene.

Straks du dør og ligger slaktet ved føttene til din overmann, eller rettere sagt overmonster, blir du til et spøkelse. Disse er grafisk representert i Project Entropia, og andre spillere vil se deg som en Casper-lignende skikkelse i det du suser av sted for å finne nærmeste gjennopplivnings-terminal. Spillet har nemlig et sett med terminaler hvor du finner de mest nødvendige tjenestene. Du bruker f.eks. en sentral til å lage nye gjenstander med, samt en sentral til å kjøpe og selge med serveren. Ettersom Project Entropia foreløpig er gratis å laste ned og spille, er trolig dette en måte utviklerne skal prøve å tjene penger på - at spillerne må kjøpe nødvendige materialer og ammunisjon for å overleve fra serveren. Spillet lar deg utvikle våpen selv ved hjelp av de nødvendige materialene og et såkalt "blueprint". Spillere kan også bygge på våpnene selv, slik som å sette på et lasersikte. Disse ulike oppgraderingene kalles "moduler".

Et upolert produkt med enormt potensiale
Project Entropia er per i dag ikke et spesielt bra spill. Det er upolert, ruggete, lite brukervennlig, og rett og slett litt kjedelig. Det som likevel teller i spillets favør er det enorme potensialet til å bli noe stort. Utviklerne sier selv de skal fortsette å arbeide med spillet fremover, og vi kan vente oss nye oppdateringer titt og ofte. trial-versjonen, som også du kan laste ned fra spillets hjemmeside, er en glimrende måte for utviklerne å skape litt interesse rundt spillet. Det er klart at de har tatt for seg et enormt ansvar, spesielt i henhold til den kryssningen av virtuell og virkelig økonomi de har valgt å innføre. Muligheten til å gjøre det godt i spillet, og på den måten tjene gode penger er uten tvil forlokkende for de fleste.

Det som likevel er farlig er at spillerne kan overføre virkelige penger til virtuelle penger, noe jeg er redd kommer til å resultere i ødelagte ekteskap, og krypende økonomi for enkelte spillere. Man har sett det før - onlinespill har ødelagt mennesker, og med Project Entropia blir det bare enda lettere. Spillet er per i dag svært pubertalt med gjennomsyrende problemer, for ikke å snakke om feil som regelrett får spillet til å kollapse. Som et spill er egentlig Project Entropia vaklende, med svært få av de lovte systemene implentert. Utviklerne lover oss muligheten til å kjøpe hus og leiligheter, danne grupper, bruke den mystiske "MindForce"-kraften, og så videre. Dette er likevel alle egenskaper som ikke er i spillet enda. Akkurat nå føles det mer som et enormt chatterom, hvor du kan løpe rundt og skyte på det som rører seg sammen med andre. Svarer likevel spillet til forventningene, og utviklerne faktisk greier å fikse de feilene spillet har, samt innføre de resterende delene av spillet - da tror jeg faktisk Project Entropia vil bli et av de neste store onlinespillene. Det faktum at det er gratis å laste ned og spille, tror jeg også vil være svært tiltalende for mange potensielle spillere.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden