Sniktitt

Project Gotham Racing 2

Gamer.no ble for ikke lenge siden invitert til Bizzare Studios i Liverpool for å se på det som definitivt har en mulighet til å bli et av vinterens, og Xbox sitt beste spill. Bizzare Creations brukte bare ti måneder på Project Gotham Racing, da med flere uferdige versjoner Xbox og stadig endringer i utviklerverktøyet.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Denne gangen kommer de til å bruke to år, og de kjenner maskinvaren til Xbox mye bedre enn før. Tiden er godt benyttet. Denne gangen får du 103 biler, ti nye byer, Xbox Live fullt integrert i spillet, og et mer rettferdig "kudos"-system. Bizzare Creactions har rett og slett tatt alle de beste delene fra Project Gotham Racing, og bygd videre på dem. Resultatet ser ut til å bli utrolig bra.

Ingen "pappeske-by" lenger
Byene har over tre ganger så mange teksturer, og forgjengeren som får byene vil virke mye mer levende enn før. Mennesker i gatene vil du fortsatt ikke se, fordi Bizzare mener at de fortsatt ikke har tilgang til god nok maskinvare for å lage skikkelige mennesker. Det som lager livet er papir og blader som ligger i gatene, og blir virvlet opp i det biler kjører forbi. Fugler og fly lever sitt eget liv over gatene, trærne svaier i vinden, berg- og dalbaner kjører omkring, og generelt alt som vanligvis beveger på seg, vil også bevege seg i den byen du befinner deg.

Bygningsoverflatene har fått mye mer dybde enn før så du ikke får den flate pappeske-følelsen du til tider fikk i Project Gotham Racing. Nå finner du buer, hvelvinger, vinduer, dører og søyler bygd som fulle 3D-strukturer. Dette gir et mye mer realistisk utseende på byene enn de hadde i originalen. Endringer mellom dag og natt og forskjellige typer vær, hjelper også til med å gi variasjon.

Fra en ønskeliste på over 60 byer ble Bizzare Creations sittende igjen med en liste på ti: Chicago, Moskva, Yokohama, Firenze, Barcelona, Stockholm, Sydney, Edinburgh, Washington og Hong Kong. De ønsket et internasjonalt preg mellom byene, og ville ha byer som skiller seg mye fra hverandre. I tillegg vil du finne den legendariske Nürburing-banen i Tyskland. Ikke bare Formel-1-banen, men hele den store banen på nesten to mil. Flere av utviklerne fikk faktisk kjøre på banen når de var der borte, og de hadde det det veldig moro.

Imponerende øye for detajer
En veldig stor forbedring er det dynamiske lyset du finner i spillet, som gir spillet et mer realistisk preg. Solen står på og lager dynamiske skygger fra alle bygninger, biler, trær og så videre. Når du kjører inn i små trange bakgater vil disse være mye mørkere enn de store åpne gatene. Detaljnivået i byene er imponerende. Ikke nok med at de tok 75 000 bilder av byene - de benyttet seg også av svært detaljerte kart (ikke noe lignende det du finner i turistbutikker) som de brukte fra alt til å plassere ting som lyktestolper og brannhydranter helt nøyaktig, til å få riktig høyde på bygninger.

Flere ganger måtte de også bruke litt artistisk kreativitet for å gjøre spillet mest mulig spillbart: Ting som å ta bort små trafikkøyer, gjøre veiene bredere, eller flytte noen trær. Endringene er såpass små at du neppe vil merke det ved første øyekast, ikke om engang du bor i byen. Når vi snakket med en av programmererne, trodde en svensk journalist at han kjente igjen leiligheten. Da vi fikk programmereren til zoome inn, viste det seg at det faktisk var den samme leiligheten!

Siden bakgrunnene i spillet er så detaljerte som de er, har Bizzare Creations valgt å låse spillet ved 30 FPS (eller "frames per second"), ikke 60 som ble brukt i originalen. Hoved-programmerer Roger Perkins sa at de heller ville at spillet skulle kjøre konstant på 30, enn å hoppe litt på 60 som forløperen gjorde. Han sa videre at Microsoft hadde forsket litt på området og funnet ut at folk ikke kunne se forskjellen mellom 30 og 60. Skal jeg være ærlig så må jeg si at jeg heller ikke så store forskjellen.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden