Sniktitt

Project Gotham Racing 3

Det er på tide å starte nedtellingen. Nedtellingen til mil på mil med svidd gummi. Tonn på tonn med de mest eksklusive sportsbiler. Tusenvis på tusenvis av såre tommeltotter.

På Games Convention i Leipzig fikk vi se status på Project Gotham Racing 3. Riktignok lovte det bra, men det gjenstod en hel del. Noen skarve bilder i sekundet, grafiske problemer, ingen lyd og diverse feil. Bare en håndfull uker senere er vi på plass på X05 i Amsterdam, hvor vi for første gang fikk prøve spillet selv. Denne versjonen var ettersigende 95% ferdig, og hakeslippet var av det virkelig sjeldne slaget.

Et resultat av perfeksjonisme
Det er alltid vanskelig å vite hva en bør kunne vente seg av en ny plattform, men Project Gotham Racing 3 ser virkelig mer fantastisk ut enn hva de fleste kunne drømme om. Detaljgraden er bare pervers. Alt fra hver enkelt bils interiør til de store folkemassene av individuelt modellerte tilskuere. Bare Brooklyn Bridge sies å ha flere polygoner enn hva samtlige baner i Project Gotham Racing 2 har til sammen. Det kan diskuteres hvorvidt det virkelig var nødvendig, og om det kan tenkes at de har kastet inn en del ekstra for å kunne skryte av nettopp dette, men det tilgir jeg i så fall gladelig. Det tror jeg dere vil også.

Bilene er praktisk talt fotorealistiske, og gjengitt med millimeternøyaktighet. Spesielt er det imponerende å se hvordan lys- og speileffekter spiller sammen, og gjør at for eksempel bilvinduene ser ut til å være av ekte glass. Om du velger synsvinkel innenfra bilen vil du se hvordan skitt og lort legger seg på vindusglasset. Hele førerhuset er gjengitt i detalj, her er det lagt stor vekt på at du skal føle at du faktisk sitter i drømmebilen. Derfor kan du også titte rundt i bilen med høyre stikke. Det er imidlertid det siste du har tid til når du flyr over asfalten i 300 km/t, og klamrer deg fast til kontrolleren i skrekkblandet fryd.

Det er lett å la seg blende av slik grafikk, men utviklerne ser ut til å treffe godt også med andre aspekter. Vi fikk ikke tid til å teste så mange biler, men motorlydene virker svært solide, og lydbildet forandres med kameravinkelen du måtte velge. Serien har aldri prøvd å være en racingsimulator, men har i stedet balansert mellom arkade og troverdighet. Spillene er lettilgjengelige og fartsfylte, men samtidig er de ulike bilenes karakteristikker bevart. Denne balansegangen har de klart med bravur tidligere, og nå er de godt på vei til å gjøre det igjen.

Av de viste bilspillene er det ingen som helst tvil om at Project Gotham Racing 3 er det som i størst grad markerer steget opp til neste generasjons konsoll. Ta for eksempel Need for Speed Most Wanted. Det ser riktignok lekkert ut, sett i forhold til hva dagens konsoller hoster frem, men stiller likevel i en klasse under neste Project Gotham Racing 3 hva grafikk angår. Det er riktignok et par måneder igjen til lansering, og disse skal selvsagt brukes til å pusse på titlene, men det synes likevel tydelig at vi kommer til å se store forskjeller i hvor godt utviklere har klart å utnytte mulighetene i den nye plattformen.

Vi har tidligere spekulert i hvorvidt spillet vil bli klart til lanseringen av Xbox 360. Uttalelser fra utviklere tyder på at dette fortsatt er målet, og testversjonen vi fikk legge hendene på så overraskende polert og lanseringsklar ut. Pussing på en del baner gjenstår, både på grafikk og kunstig intelligens, og noen stabilitetsproblemer må utbedres. De har sikkert nok å henge fingrene i, men vi velger å ikke gi opp håpet helt enda. Et lite skår i gleden er likevel at spillet trolig kommer til å kjøre i 30 bilder i sekundet, ikke 60. Det samme så vi mange klage over når Forza kom til Xbox. Likevel, vi har vanskelig for å tro noe annet enn at at Project Gotham Racing 3 kommer til å blåse av sokker i fleng i det ganske land.

For mer informasjon om Project Gotham Racing 3, anbefaler vi en titt på vår produktside. Der finner dere tidligre sniktitter, mange flere skjermbilder og lanseringsdato når den blir offentliggjort.

Siste fra forsiden