INTERVJU: Psytronik Software
Intervju

Psytronik Software

Suksessen har selvsagt ført til at Psytronik Software har lagt store planer for fremtiden, og de har massevis av nye spill underveis.

Lek Rambo i Archetype.
Lek Rambo i Archetype.

– Etter som nyutgivelsen av Sceptre of Baghdad viste seg å være populær, besluttet jeg meg for å gi ut alle Psytronik-spillene på nytt, i ny og oppdatert innpakning. Richard Bayliss tilbød å produsere nye lasterutiner for Psytronik-spillene Archetype & Cops III, ved hjelp av programvaren Ocean Software i sin tid brukte (laget av Paul Hughes). Jeg bestemte meg for å tegne nye lastebilder for spillene som ikke allerede hadde lasteskjermer. Disse var de første bildene jeg hadde laget på C64 på tolv år!

– Siden har jeg også laget lastebilder for alle spillene i The Shoot 'Em Up Destruction Set, som er en annen ny spillsamling Psytronik som Psytronik skal gi ut senere i år. Originalutgaven kom ut i 1995, og var det siste spillet Psytronik gav ut på nittitallet.

Det er imidlertid ikke bare gamle Psytronik-utgivelser som vil bli lansert av den gjenfødte spillutgiveren. Vi kan nemlig snart se frem til flere spill som aldri tidligere har blitt utgitt.

– I tillegg til de gamle spillene vil jeg gi ut noen titler som opprinnelig ble produsert for Psytronik Software, men som aldri kom ut. Disse inkluderer The Last Amazon 1 & 2 og Bloodwheels. Utover nyutgivelser av de originale Psytronic-spillene har jeg også blitt tilbudt noen andre Commodore 64-spill for utgivelse, noe som er veldig spennende. Disse inkluderer det lekre skytespillet Co-Axis 2198 fra Jason Kelk, og Escape from Arth fra Jon Wells. De vil bli gitt ut med den samme kvalitetsinnpakningen som de andre Psytronik-spillene, så det er massevis av flotte utgivelser å glede seg til!

Det kommende skytespillet Co-Axis 2198.
Det kommende skytespillet Co-Axis 2198.

Vurderer diskettutgivelser

Til nå har alle Psytroniks utgivelser kommet ut på kassett, noe som er en billig og god løsning for mange. Men det finnes også mange Commodore 64-eiere som ikke lenger har en fungerende kassettspiller, eller som valgte å gå over til disketter for å slippe unna de lange lastetidene kassettspillene vanligvis hadde. Mackenzie ønsker derfor å gi alle Psytronik-spillene ut på diskett, men dette er lettere sagt enn gjort.

– For øyeblikket forsøker jeg fortsatt å finne ut hva som er den beste måten å pakke diskett-baserte spill på. Etter at innpakningen til kassettspillene ble så populær, føler jeg at jeg må sørge for at diskettversjonene holder samme nivå. Men pakker for 5.25"-disketter er litt vanskeligere å finne nå for tiden. Jeg er i kontakt med et selskap som kan produsere skreddersydde pakker for Psytronik-spillene, men det er veldig dyrt. Jeg må vente til jeg har sett en prøve før jeg bestemmer om jeg vil bruke deres innpakning for spillene.

Hva er den egentlig grunnen til at et selskap velger å fokusere på Commodore 64, 20 år etter at plattformen hadde sin kommersielle storhetstid?

Lasteskjermen til Psykozone.
Lasteskjermen til Psykozone.

– Vel, jeg har alltid elsket Commodore 64 (spesielt SID-musikken), og har simpelthen holdt meg til plattformen i alle disse årene. Binary Zone har blitt drevet i bakgrunnen i mange år nå, men i det siste har det vært en interesseøkning takket være den forbedrede onlinebutikken, podcasten og nå de nye Psytronik-spillene. Jeg har aldri før vært så opptatt med C64-relaterte prosjekter som jeg er nå!

Skryter av Commodore 64-miljøet

Mackenzie har også mye positivt å si om Commodore 64-miljøet, som fortsatt står sterkt.

– Miljøet er fabelaktig! Jeg kan knapt tro at det fortsatt er så mye interesse rundt maskinen. Det finnes massevis av flotte nettsteder hvor man kan få en dose C64-hygge, inkludert Lemon 64, Remix 64, C64audio.com, Remix.Kwed.Org, C64 Game Endings, Games That Weren't 64, Old-School og så videre – listen er uendelig! Mange av disse nettstedene har forumer befolket av likesinnede C64-entusiaster, som du kan snakke med om favorittbrødboksen vår. Det er virkelig et fantastisk miljø å være en del av.

Fargerik action i Escape from Arth.
Fargerik action i Escape from Arth.

Man kan selvsagt ikke intervjue en Commodore 64-mann uten å avslutte med et spørsmål om hva som er favorittspillet på plattformen. Så hvilket av de mange tusen Commodore-spillene som ble lansert i de ti årene maskinen hadde sine glansdager foretrekker Mackenzie?

– Jeg blir nødt til å si Uridium – det var spillet som fikk meg til å kjøpe en Commodore 64 i utgangspunktet. Jeg var opprinnelig en stolt eier av en Sinclair ZX Spectrum, men da en venn viste meg Uridium på en C64 ble jeg overveldet over hvor raskt og jevnt det var. Jeg elsket den framhevede relieff-grafikken, det superglatte gameplayet og den kule tittelmelodien til Steve Turner. Det var kjærlighet ved første blikk, kan du si. Jeg spiller fortsatt Uridium, det egner seg veldig godt for et raskt spill etter som du ikke behøver å huske kontrollene eller hva du må gjøre – du trenger bare å trykke skyteknappen, og så er det action fra første sekund. Supert!

Om du har lyst til å kjøpe deg et nytt spill til den gamle maskinen du har stuet bort på loftet, kan du besøke Psytronik Softwares nettbutikk. Husk også at du i tillegg til kassettene får tilgang til .tap-versjoner av spillene du kjøper, slik at du får hele opplevelsen på emulator (inkludert lasteskjermer og ventetider). Hvert spill koster cirka 40 kroner med dagens kurs.

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen